Mellom 2001 og 2008 døde 375 000 personer i trafikken i Europa. Blant disse er mange lastebilsjåfører som mer enn de fleste er eksponert for risikoen i trafikken.

Beltebruken blant lastebilsjåfører varierer mellom 10 og 70% i Europa, med et snitt på rett under 50%.

I Frankrike har man nådd over 70% bruk. Der har man innført et poengsystem i straffeskalaen. For ulike forseelser trekkes et visst antall poeng, og om man når null, mister man førerkortet og må kjøre opp pånytt. Å ikke ha på beltet koster føreren tre poeng.

- Mange sjåfører har den forestillingen at man kjører mye sikrere i en stor lastebilhytte enn i en liten personbil, forteller trafikk- og produktsikkerhetssjef hos Volvo Lastvagnar, Carl-Johan Almqvist.

Det er mye sant i dette, men det er et dårlig argument for han som f.eks kjører inn i betonfundamentet til en bro, selv i lav fart, forteller Almqvist. Og en sjåfør uten belte faller hardt!

- Vi mennesker har ganske enktelt ingen hastighetssensor. Vi kan lese av farten på en måler, men vi har ingenting i kroppen som sier ifra. Sammenlikne det med høydefølelsen. Du hadde aldri slengt deg ut fra fire meters høyde og kun tatt imot med hendene. Det er som å kræsje i 30 kilometers fart uten belte. Vi forstår høyde, men ikke fart, sier Almqvist.

Dette handler også alder og instilling. Mange distribusjonskjørere synes det er en uting å ta av og på beltet hele tiden når man kjører korte strekninger, mens langtransportsjåførene vil ha det bekvemt på arbeidsplassen. Dagens yngre sjåfører er dog oppvokst med setebelter og er flinkere til å bruke det.

Volvo har laget en film om hva som skjer under en velt. Vil du bli skremt til å bruke belte, bør du klikke på filmen til høyre!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!