Peterbilt 387 har blitt vesentlig oppgradert og endret modellbetegnelse til 587. Ved første øyekast er det kanskje ikke så lett å oppdage forskjellene, men først og fremst er det endringer i fronten.

Blant annet er det snakk om en mer aerodynamisk snute med nye hovedlykter i "friform-design", som gir bedre lys enn på den gamle 387. I bakkant av sleeperen har man lagt på en gummileppe som skal sørge for å føre luften ut forbi hengeren og dermed gi lavere luftmotstand som i sin tur sørger for bedre drivstofføkonomi. Også den utvendige solskjermen er ny. Styregeometrien er også endret og har blant annet ført til 12% mindre svingradius enn på 387-modellen.

Innvendig er modellen oppgradert med blant annet et nytt dashbord der fargen er "skutt inn" i plasten for å unngå flassing og bleking av dashbordet. Samtidig har de redusert blankhetene slik at man skal slippe å få sjenerende reflekser i dashbordet.

Også hos Peterbilt var det stor interesse rundt de nye Paccar-motorene, naturlig nok, og vi sitter igjen med en følelse av at Paccar kuppet messa dette året med flest nyheter.

Bildet: Peterbilt 587 er en av nyhetene på MATS 2010.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!