I dag lyder forskrift om transport med ferje § 3, første ledd som følger:

"Kjøretøy tas med i den rekkefølge disse kommer til ferjekai/oppstillingsplass, med mindre ferjefører eller den denne bemyndiger bestemmer noe annet på grunn av stuings- og vekthensyn."

Transportører av farlig gods som var aktive noen år tilbake i tid, husker sikkert hvordan ferjemannskap langs kysten ofte valgte å se bort fra denne paragrafen i stor grad og henviste biler med farlig gods til å vente på ferjekaien i både 10 og 20 timer dersom det var mye trafikk. "Vi forholder oss til regelverket fra Sjøfartsdirektoratet", sa de og valgte å se langt bort fra befordringsvedtekten til Vegdirektoratet..

Ikke sjelden ble man stående på vent hele dagen, noe som førte til utbredt bruk av triksing for å komme med.

Det var ikke få sjåfører av lastebiler med fareskilt som valgte å snu skiltene før de kom til ferjekaien, slik at de slapp venting i time etter time. Dette fikk vi dolumentert gjennom flere artikler i TransportMagasinet i 2002. Både sjåfører og ferjemannskap bekreftet praksisen og så på den som et stort sikkerhetsproblem.

For mannskapet om bord var det i tillegg en belastning å måtte henvise vogntog til å stå igjen på kaien time etter time.

Nå vil altså Samferdselsministeren ha tilbake disse tilstandene.

Årsaken til at denne debatten har blusset opp igjen, er Sjøfartsdirektoratets regelverk der de fra nyttår nektet å gi flere dispensasjoner til ferjene langs kysten.

Heretter må ferjene forholde seg 100 % til de strenge reglene om begrenset passasjerantall på avganger med visse typer farlig gods ombord.

Ulempene av disse innstramningene har vi allerede lest om flere ganger i avisene, der Hvermansen og fruen står og skriker seg hese etter ferjer som legger fra kai med bare en håndfull biler om bord, og en lastebil med dynamitt helt bakerst på ferjedekket.

Visst er det forståelig at familier på søndagstur og andre veifarende blir rasende av en slik praksis, men slik vi ser det kunne Samferdselsministeren her rettet skytset i en annen retning.

Kan hun instruere Vegdirektoratet til å endre forskriften om transport med ferje, kan hun vel like lett instruere Sjøfartsdirektoratet til å gjeninnføre dispensasjonene som gjorde regelverket levelig for folk flest, inkludert et næringsliv og en oljeindustri som hver dag er avhengig av å transportere farlig gods i store mengder?

"For å sikre en viss forutsigbarhet for transportører med farlig gods dersom denne endringen i forskriften blir vedtatt, vil det bli vurdert å etablere ordninger der transportører av farlig gods kan forhåndsmelde slik transport til rederi/ferje. Rederi/ferje kan da henvise transportøren til en avgang med antatt liten trafikk."

står det å lese i høringsforslaget.

En slik ordning vil ikke fungere så lenge kapteinen på skuta er enerådende og han ser at det står personbiler på kaia og venter. Det har vært prøvd før.

Selv sto jeg en søndags morgen på E39 på Mortavika i Rogaland lastet med flytende oksygen og trodde jeg skulle få være med første avgang, slik kapteinen lovet meg på telefon kvelden før. Men nei, prøv igjen til kvelden, sa de den gang, før de dro fra land med akkurat litt for mange passasjerer til at mitt farlige gods slapp om bord.

Dette var i 1996. Jeg har liten tro på at trafikkmengden er mindre i dag, selv ikke en søndags morgen.

Får samferdselsminister Kleppa det som hun vil, kommer det heretter til å stå følgende i forskrift om transport med ferje:

"Ferjefører kan gjøre unntak fra køprinsippet for motorvogn med farlig last, når dette gir betydelige ulemper for mange andre som skal med ferje."

Her overlater man altså til Kaptein Krok og hans besetning å vurdere hva som er betydelig ulempe når valget står mellom å ta med en familie med tre hyperaktive unger i baksetet og minibussen til idrettslaget "Pondus 14 år", eller en indignert lastebilsjåfør som skal levere oljeutstyr til en ventende supplybåt i Kristiansund.

Slik jeg ser det er resultatet gitt.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!