I fjor var ikke Kenworth på plass på MATS i Louisville, i år stod de utstilt med flere nyheter. Den største var antagelig den helt nye lastebilmodellen Kenworth T 700, som erstatter den langt fra suksessrike modellen T 2000 (T 2000 har nå gått over i historien). Og her er det snakk om mer enn en liten facelift. T 700 er i praksis en helt ny modell.

De mest synlige forskjellene i forhold til forgjengeren er fronten som nå har fått en fet og bred grill og nye hovedlys for å nevne noe. Snuta har fått en brattere vinkel mot bakken, noe som fører til ca. 65 cm bedre sikt fra førerplassen. De nye hovedlysene gir 20% bedre lys enn forgjengeren.

Ellers kan det nevnes at T 700 også har fått nye sideskjørt for å få ned vindmotstanden, og i følge representanten vi snakket med skal disse sideskjørtene være mindre utsatt får vibrasjoner og risting, enn det som er vanlig på andre amerikanske modeller. Uansett må vi bare konkludere med at utseendemessig er nye Kenworth T 700 bare nydelig å se på.

Ny Paccar-motor

Det mest interessante for amerikanske lastebilkunder er antagelig den nye Paccar-motoren. Hittil har de amerikanske bilene fra Paccar, Kenworth og Peterbilt, vært utstyrt med motorer fra uavhengige motorprodusenter. Disse er det som kjent blitt færre og færre av de senere årene. Detroit Diesel eies av tyske Daimler som også er eier av Western Star og Freightliner, mens Caterpillar har sluttet å levere motorer til lastebiler. Dermed er den eneste uavhengige produsenten Cummins.

Dette er noe av årsaken til at Paccar ville ta fram sin egen motor for det amerikanske markedet, og hva er vel bedre enn å hente en motor fra egne rekker? DAFs 12,8 liter ble hentet over og har gjennomgått noen endringer for å passe i Nord-Amerika.

Motoren, som markedsføres som Paccar MX, leveres i effekter fra 380 til 485 hk i USA. I starten produseres motoren ved DAF i Nederland, men produksjonen av de amerikanske variantene skal overføres til en ny motorfabrikk i USA mot slutten av året. Vi følger spent med på hvordan det går å lansere "The Paccar-engine" framover.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!