Forsøk med 25,25 utvides stadig, både her til lands og i utland. Selv om det i prinsippet ikke er lov å frakte gods på modulvogntog, blir det stadig oftere gitt dispensasjoner for enkelte veistrekninger.

Snart blir det flere strekninger for 25,25

Danskene utvider for modulvogntog

Tyskland har i mange år vært motstandere av slike vogntog, som er lov både i Finland og i Sverige. I Danmark bygges mye av veinettet ut for å tilfredsstille slike lengder og lastebilorganisasjonene har lagt mye jobb i å påvirke Tyskland til å følge etter.

Ønsker 25,25 i Tyskland

I den senere tid har de også myknet opp og enkelte veistrekninger er med i forsøksprosjekter. Blant annet er det en realitet i Schleswig-Holstein.

Nå tar det hele en ny, uventet vending idet EUs nye transportkommisjonær, Siim Kallas, i et svar til en tysk parlamentariker har skrevet at EUs direktiv for vekt og lengde ikke tillater grenseoverskridende trafikk med modulvogntog.

Svaret vekker oppsikt i Danmark som har drevet slik trafikk allerede siden 2006, blant annet mellom Danmark og Sverige.

- Dette må være en misforståelse, hevder direktør Erik Östergaard i det danske lastebileierforbundet, DTL. Vi må få klarhet i hva som egentlig gjelder, sier han.

I mellomtiden har interesseorganisasjonen "No Mega Trucks" fått vind i seilene og bruker svaret fra ministeren for hva det er verdt. De vil ha slutt på 25,25 og tolker trafikken som direkte i strid med EU-direktivet.

Les også: 25,25 fra Norge til Belgia

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!