Avtalen omfatter alle medium og tunge lastebiler og strekker seg over tre år. Dermed føyer Europa seg inn i rekken med andre kontinenter der Bridgestone allerede er inne. Både i Asia, samt Nord- og Sydamerika eksisterer allerede liknende samarbeid mellom gigantene.

Avtalen innebærer dog en vesentlig økning av Bridgestones markedsandel og omfatter et bredt utvalg av dekk, bl.a. de nye EVO-fordekkene.

Akkurat dette med EVO-fordekkene er egentlig interessant.

Fordi det i fremtiden vil bli en økt belastning på forakslene som en følge av vektforøkende teknologier for å tilfredsstille Euro 5- og Euro 6-normene, er nettopp fordekk spesielt viktige fremover. Bridgestone R297 EVO hevdes fra produsenten å være det eneste alternativet på markedet i dag som kan bære opp til 8 tonn per aksel.

Hvem kunne tenke seg at fremtidens utslippskrav ville ha innvirkning på dekkvalg grunnet belastning av akselen?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!