De "Store gule" har preget bybildet i Berlin i lang tid. Starten skjedde ved at Büssing, som senere ble en del av MAN, leverte den første dobbeltdekkeren allerede i 1907, etter forbilde av de røde London-bussene. Den hadde plass til i alt 42 passasjerer fordelt på 19 nede, 20 oppe og 3 stående på plattformen bak.

Dagens MAN Lion's City DD har en helt annen kapasitet, totalt 128 passasjerer fordelt på 83 sitteplasser og 45 ståplasser. Dette er en bussløsning som har vist seg meget vellykket i Berlin. Maksimal passasjerkapasitet på minst mulig ytre mål er et konsept som har vist seg svært vellykket i mange storbyer med mye trafikk.

De gule dobbeltdekkerne i Berlin tilfredsstiller dagens aller strengeste avgassnorm, EEV (Enhanced Environmental friendly Vehicle) med enda lavere utslipp enn Euro 5 ved hjelp av den såkalte MANPURE DIESEL®-teknologien, som ikke krever AdBlue. Dette har medført at Berlins MAN Lion's City DD siden i fjor høst har kunnet smykke seg med miljøstempelet "Blå engel" for svært lave utslipp av støy og skadelige avgasser.

Bildet:

Fra overleveringen av MAN Lion's City DD dobbeltdekker-buss nr. 400 til Berliner Verkehrsbetriebe BVG. På bildet Dr. Frank Hiller, leder for marketing og salg hos MAN Nutzfahrzeuge, og Andreas Sturmowski, styreleder i Berliner Verkehrsbetriebe BVG.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!