- Godt arbeidsmiljø, god teknisk standard på vei og kjøretøy er viktig for både trafikksikkerheten og miljøet. Likevel er det mannen bak rattet som bestemmer hvor han skal og hvordan han skal dit, han betjener bilen og dermed bestemmer han også risikoen. Slik begynte Gunnar Apeland sitt innlegg på Tungbilkonferansen forleden. Han er på langt vei enig i at det er i hodet på sjåføren mye av sikkerhetsaspektet ligger, men fullt så enkelt er det likevel ikke, legger han til.

Farlige lønnsomhetskrav

Det er ikke lenger yrkessjåføren som bestemmer over arbeidsdagen sin. Oppdragsgivere, speditører og omlastere sitter langt fra de faktiske arbeidsforhold, veier, trafikksituasjoner og kjørebestemmelser. Og fra denne fjerne posisjonen, gjerne foran en pc-skjerm, kommer krav om ytterligere lønnsomhet og lavere priser på transport. Dette er dessverre virkeligheten for mange sjåfører allerede.

Apeland er klar i talen når han sier at lønnsomhetskravene fra utenlandske eiere øker risikoen på veiene våre. I tillegg lager de et surt arbeidsmiljø hvor de kun er ute etter lavere priser og økt profitt. Han dro frem et eksempel der oppdragsgiver ikke betalte bileier dersom ikke bilen kom frem til avtalt tid. Det ble senere i innlegget gjort klart at den skyldige i dette eksempelet var Bring. I et annet eksempel skulle en stor distribusjonsbil kjøre for 440 kroner timen, inkludert sjåfør. Det er en hard hverdag for transportansatte og det skjer stadig uhell på veiene. Uhell hvor sjåførene stort sett får ansvaret, legger han til. Så lenge bileier og sjåfør blir presset ovenfra, hvordan skal vi ivareta et godt arbeidsmiljø, god sikkerhet og miljøet da?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!