Arne Helge Andreassen er "tyre business manager" for Volvo og han kommer med noen alarmerende tall i forhold til om vi tar vare på akslene våre. I følge ham kommer 80 % av slitasjen på framakslene av at bakakslene er skjeve. I tillegg er det alt for vanlig at vi kjører rundt med feil trykk i dekkene.

Kontroller trykket

En svensk undersøkelse viser at om alle kjørte med rett lufttrykk, kunne man spart 30 millioner liter drivstoff og redusert CO2-utslippet med 72 00 tonn. Dekkene er den første og beste muligheten til å sjekke tilstanden på chassiset, slår Andreassen fast. Et dekk er som et kamera, det lyver ikke. Svært ofte er dekktrykket for lavt slik at et av dekkene ikke er med på å trekke eller bære lasset lenger.

- Vi drar dekk etter oss hele tiden, kontroller derfor trykket, oppfordret han en lydhør forsamling på Tungbilkonferansen 2010.

Peker hjulene samme vei?

- Etter min mening bør hjulkontroll utføres på alle akslinger, ikke bare framaksel. Og dette bør gjøres hver gang bilen er inne til service, PKK og etter å ha fått montert nye dekk, mener Andreassen.

Etter hans oppfatning er verkstedene for dårlige på dette området, særlig når det gjelder å sjekke bakakselen. I følge dekkeksperten kommer hele 80 % av slitasjene på framakslene av skjeve bakaksler. Han legger til at 60 til 70 % av alle tilhengere også er skjeve i akslingene. Avslutningsvis minner han oss på at selv om lastebilprodusentene bruker mange milliarder på å utvikle drivstoffgjerrige biler, kan bileier som regel spare inn mye mer på å sørge for riktig trykk og rette aksler.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!