23948sdkhjf

Smørebu og samlingspunkt

De norske langrennsutøverne har sørget for heder og ære for oss i vinter. Bak utøverne står et omfattende serviceapparat, en spesialbygget semitrailer og en erfaren sjåfør.

Arnt Elvebø fra Bardufoss har i en mannsalder kjørt tungtransport, men har roet det ned med pensjonisttilværelse de siste ni årene. Interessen for ski og skisporten har han alltid hatt, så da han i slutten av desember 2009 fikk tilbudet om å kjøre den norske "smørebua" for landslaget, var han ikke i tvil om å takke ja.

Drømmejobben

Å kjøre en Scania R 620 trekkvogn med den norske "smørebua" på slep passer nok ekstra godt for en skiinteressert, og ikke minst en erfaren sjåfør.

- Jeg må vel innrømme å ha dratt i land drømmejobben nå, smiler en fornøyd Arnt bak rattet på vei mot Lahti.

Kjøringen til skibyen drøye 8 mil nord for den finske hovedstaden gikk smertefritt og Tungt fikk være med på å parkere og sette opp "smørebua" denne torsdagen. Etter dette har han egentlig fri helt til søndag, så for en erfaren langtransportsjåfør er det uvant å kunne ha så god tid og i tillegg bli innkvartert på et komfortabelt hotell. Arnt er som sagt over gjennomsnittet interessert i denne idretten og drar selvfølgelig ikke på hotellet av den grunn. Iført de offisielle klærne til landslaget hjelper han mer enn gjerne til med smått og stort da hele smøreteamet setter i gang med sine forberedelser. Likevel blir det alltids tid til å ta en titt på skianlegget i Lahti. Han er på fornavn med de fleste skiløperne, som vi andre kun kjenner fra tv-skjermen , for han har jo fått vært med på mange av arrangementene rundt om i Europa i løpet av vinteren.

- Det er alltid moro å ankomme nye skisteder. Mange er svært opptatt av denne sporten og blir veldig nysgjerrige når de ser bilen med denne hengeren, forteller Arnt.

Han kan blant annet fortelle om et svært interessert tysk politivesen som har stoppet ham hele tre ganger i vinter, antagelig bare fordi de var nysgjerrige. Arnt har et skriv fra FIS (det internasjonale skiforbundet) som forklarer hva hengeren blir brukt til og at innholdet egentlig er hemmelig. Likevel kan han ikke nekte lovens lange arm å ta en titt. Den siste tjenestemannen hadde visstnok sett ekvipasjen på tv når den stod parkert i Oberstdorf, og blitt svært nysgjerrig da han fikk øye på den ute på veien.

Samlingspunkt

Da Tungt møtte Arnt på flyplassen i Helsinki hadde han kjørt fra Oslo til Stockholm og tatt båten over til Finland for å hente utstyret på Cargoterminalen. Utstyret var blitt forsinket på sin ferd over fra Vancouver, så det endte med at vi kjørte med tom henger opp til Lahti og ventet på å få utstyret kjørt opp senere. Det må avtales med arrangørene på forhånd for å få reservert plass til en så stor smørebu på serviceområdene. Sverige har en Scania Crewcab med et "smøreskap" på, men Norge er eneste nasjon som har en så lang og bred innretning for smørerne. Vel fremme blir Arnt kjapt enig med den ansvarlig hvordan bilen skal stå og kort stund etter står den 60 kvadratmeter store smørebua klar.

Nå skal det sies at citytraileren som er et spesialbygg fra Skab, fungerer som så mye mer enn bare en smørebu. De dagene Tungt var på besøk var det lett å se at dette også har blitt et naturlig samlingspunkt for hele laget, inkludert skiløperne. Siden hengeren er isolert og er oppvarmet er det stadig god stemning med både smørere og profilerte toppidrettsutøvere innom. I tillegg er den svært lett å få øye på inne på service området med blant annet logoen til Norges Skiforbund, Norsk Scania og Skab godt synlig.

Offisielt kjører Arnt for Transport Nord, men får arbeidsoppgavene sine fra Knut Nystad som er smøresjef i Norges Skiforbund. Han håper på at helsa holder og at han kan trå til neste sesong også, for dette er moro!

På kvelden ankom endelig de tre tonnene med ski, smøreutstyr og annet tilbehør. Arnt og alle smørerne tok fatt på jobben med å få det over i "smørebua" for å kunne begynne å sette ting på plass.

Om det er bare interesse eller også litt misunnelse vi ser på skiløperne fra de andre landene er vanskelig å si. Det blir i hvert fall rettet en del lengtende blikk bort mot den norske bilen der den står opplyst og oppvarmet med god stemning om bord midt i snødrivet.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.219