Totalt har avtalen en verdi på mer enn 150 millioner Euro, eller 1,2 milliarder NOK. 250 bybusser, intercitybusser og turbusser skal leveres allerede inneværende år. Videre har avtalen en opsjon på ytterligere 350 busser fordelt på 2011 og 2012.

Avtalen dekker bybusser og intercitybusser av typene MAN Lion's City og Lion's City G (leddbusser), alle i passasjervennlige lavgulvsvarianter, forskjellige versjoner av rutebussen Lion's Regio, samt også turbusser av typen Lion's Coach. Samtlige av bussene har motorer bygd etter den såkalte MAN PURE DIESEL® teknologien, hvor man ved hjelp av eksostilbakeføring (EGR) og andre intelligente motorløsninger klarer de strengeste avgasskravene uten bruk av AdBlue. Samtlige busser skal leveres med motorer som tilfredsstiller EEV-normen, som er enda strengere enn Euro 5

- MANs bussprogram byr på den kvaliteten vi krever til en fornuftig pris. Derfor velger vi MAN, uttaler Hermann Graf van der Schulenburg, som er toppsjef i DB Stadtverkehr.

DB Stadtverkehr transporterer daglig over to millioner passasjerer. Selskapet er ansvarlig for all by- og regional busstransport innenfor Deutsche Bahn og er paraplyorganisasjon for 22 busselskaper, samt deleier i ytterligere 70 transportselskaper over hele Tyskland.

Bildet:

DB Stadtverkehr ved toppsjef Hermann Graf van der Schulenburg (til venstre) og MAN Nutzfahrzeuge ved salgsdirektør Frank Hiller undertegner avtale om et stort antall busser.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!