Klimadebatten raser og stadig flere organisasjoner satser på konferanser og seminarer der klimautfordringer og transportnæringa er tema. Så vidt vi kan se av de forskjellige programmene vi får tilsendt, klarer arrangørene å samle interessante foredragsholdere som det er vel verdt å høre på. For en tid tilbake kom det en invitasjon til Norges Automobil-Forbunds transport- og klimakonferanse som skal gå av stabelen 8. mars. Med undertittelen; "Hvordan skal vi klare å kutte utslippene fra transportsektoren fram mot 2020, uten at det går på bekostning av samfunnets transportbehov. Er dette i det hele tatt mulig?", regnet vi nok en gang med et bredt og interessant utvalg av innlegg fra talerstolen. Spent sjekket vi ut programmet og ble en smule overrasket.

I tillegg til et knippe politikere som skal delta i en debatt, finnes det åtte innlegg på denne konferansen. NAF stiller selvsagt, det samme gjør Statistisk Sentralbyrå, Klima- og forurensingsdirektoratet, Høgskulen i Sogn og Fjordane, kollektivselskapet Ruter, organisasjonene Grøna Billister og Zero, samt Senter for Klimastrategi.

Dette høres jo vel og bra ut, men vi synes på en måte at noen er uteglemt her. Hvem da, sier du? Jo, lastebilnæringa.

Hvis målet skal være å debattere utfordringene rundt utslipp fra transportsektoren har vel NAF bommet når ingen fra den store gruppa "godstransport på vei" deltar fra talerstolen. Hvorfor er ikke NLF med på lista? Eller noen fra Norges største transportører, som Schenker eller Bring?

Har NAF glemt alle disse, eller er det rett og slett fordi denne konferansen kun skal omhandle persontransport? I så fall burde man vel ikke kalt konferansen for "NAFs transport- og klimakonferanse"?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!