All reklame er god reklame, er det noe som heter, men vi er ikke helt sikre på denne påstanden. I forbindelse med Rally-VM i Norge i fjor, gjorde et par vogntog seg negativt bemerket utenfor Oslo. Der skapte de fullstendig kaos da de ikke taklet norsk vinterføre opp mot Djupdalstoppen nord for Oslo. Vi er riktignok vant med utenlandske vogntog som sliter på norske veier vinterstid, men når hele skapsidene er merket med "Pirrelli Winter Tyres" blir det spesielt. Vi er ikke sikre på om reklameeffekten var god da det norske folk så tv-bildene på nyhetssendingen på kvelden.

For litt siden ble vi tipset om trafikkaos på riksvei 651, nordvest for Fyrde i Møre og Romsdal. I følge Sunnmørspostens nettutgave startet det hele med en rumener i et vogntog som kjørte av veien. Med hjemmelagde kjettinger og nærmest tom for penger, hadde han neppe en god dag på jobben denne dagen. Spesielt ikke da bilbergeren kom og det ble snakk om betaling.

En annen kar som ikke hadde noen god dag på jobben, var tyskeren som kom bak. Med toakslet trekker og eurosemi var løpet kjørt og han gikk i grøfta han også. At hele fronten på den tyske Mercedes-Benz Actros trekkvogna var dekorert med meldingen "Safety Truck" hjalp ikke spesielt mye på framkommeligheten. Avstandsradar, kantlinjevarsler og alt annet av elektroniske duppeditter er ikke det som trengs for å kalle det en "Safety Truck" på norske vinterveier. Vi mener at tyskeren hadde hatt mer utbytte av kjetting på drivhjula, eller aller helst en mulighet for å legge litt ekstra vekt på drivhjula i form av en boggiaksel.

Kjære Mercedes-Benz i Stuttgart! Ta i mot et lite velmenende råd fra noen lastebilfolk i et lite, forfrossent land. Vi er nok ikke like flinke som dere til å konstruere lastebiler, men vi kan litt om vinterføre. Derfor er vårt råd at det kan være dumt å slå seg på brystet med påskriften "Safety Truck" i fronten på en bil som går av veien. Det er faktisk ikke all reklame som er god reklame. Tenk på det, neste gang dere sender en toakslet "EU-moped" til Vinter-Norge.

Foto: Knut Arne Aarset, Sunnmørsposten

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!