- Et gummidekk fungerer som en membran, og oksygen trenger gjennom denne tre ganger raskere enn nitrogen, noe som fører til underinflasjon, Dette gir igjen høyere drivstoffkostnader. Komprimert luft inneholder også mye fuktighet. Dette kan akselerere korrosjonen på felgen, sier Thorkild Solberg i Parker Hannifin AS, selskapet som har utviklet den nye Tyre Saver 3.0.

Nitrogen brukes i dekk for å hindre at luft lekker ut gjennom veggene i dekkene. Det er lett å produsere, er ikke brennbart, er luktfri og er en naturlig komponent i atmosfæren.

- Forskjellen mellom trykket i dekkene og trykket utenfor dekkene fører til at oksygen lekker ut gjennom dekkene. Dersom samme konsentrasjon av oksygen kan skapes på innsiden av dekkene (likt partial trykk), vil ikke oksygen lekke ut gjennom gummiveggene. Ved å bruke nitrogen i dekkene opprettholdes det riktige trykket, og dette reduserer alle problemene som oppstår ved undertrykk, sier Solberg.

Tyre Saver 3.0 sørger for at den luften som blåser inn i dekkene består av minst 95 prosent nitrogen. - I stedet for bare å blåse luft med høyt trykk inn i dekkene, lar vi luften passere en vannutskiller og et hulfibermembran, forklarer Solberg videre.

Riktig lufttrykk er svært viktig når man ser på dekkets levetid og yteevne. Det er ikke alltid mulig å se på et dekk at det har for lavt trykk. Med undertrykk oppstår det derimot ofte problem. Dekkets lastekapasitet bestemmes av inflasjonstrykket. Dersom dette er for lavt fører dette til overbelastning. Et dekk med undertrykk opererer med lavt veigrep og dette gir økt drivstoff forbruk, nedsatte kjøreegenskaper, mindre stabilitet samt høy temperatur som igjen ofte kan resulterer i ulykker.

- Vann påvirker dekket, felgen og dekkets struktur. Nitrogen er sikkert, tørt og sørger for optimal dekkvalitet, avslutter Thorkild Solberg i Parker Hannifin AS.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!