- Tungtransporten til og fra fergene skaper mye støv og støy i Moss. Dessuten fraktes farlig last tvers gjennom sentrum. Derfor bør kommunen sjekke muligheten til å geleide tungtransporten gjennom Oslofjordtunnelen, mener stortingsrepresentanten.

Engasjementet kommer etter at Vegdirektoratet nå krever at Bastø Fosen setter inn en fjerde ferge mellom Moss og Horten etter at mer enn 10% av bilene må vente til neste ferge.

- Dette er en kjempedårlig idé, hevder styremedlem Jan-Yngvar Tømmerholt i NLF Østfold. - Oslofjorden er bratt og tung, og det er miljøuvennlig å kjøre tungtransport om Drøbak og Drammen når vi er i Moss og skal til Tønsberg. Dette utsagnet henger ikke på grep, forteller han til Moss Avis.

Mens daglig leder Olav Brein i Bastø Fosen kun har en kort kommentar til utspillet: "Jeg forholder meg ikke til politikere, men til Vegdirektoratet. Dette forslaget er ikke seriøst, for å si det pent."

Det er ikke vanskelig å være enig.

Tungtransporten fra fergene gjennom Moss har engasjert lokalpolitikere lenge. Til tider opptrer det hele mest som en farse. For et par uker siden sto en lokalpolitiker frem i NRK Østfold og ønsket tungtrafikken bort. Et av argumentene hans var at "disse bilene neppe var miljøgodkjente." Han hadde tellet 15-20 vogntog og "trodde ingen av disse oppfylte krav som biler ellers i Europa." Det hadde nemlig kommet ham for øre at i Europa måtte lastebiler oppfylle noe som het "Euro-krav." Hans litt opphissede stemme bar preg av at han her, på direkten, avslørte en mørk hemmelighet for det norske folk.

Det skremmende er kanskje ikke selve uttalelsen, men at det hele får stå uimotsagt på direkte radio. Mens reporteren og politikeren prater om trailere som dundrer gjennom byen, sitter man nok igjen med følelsen av at sjåfører er samfunnsfiender istedet for hverdagshelter som trosser vær og vind for å bringe varer hjem til norske husstander.

Det er fristende å sitere Oscar Wilde: Verden er skapt av tåper for at den kloke skal leve i den.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!