Vognteknikk er forhandler for både Tyllis og Palfinger, og har satt sammen en kombinasjon som først og fremst skal lette egenvekten på vogntoget.

I stedet for en kraftig kran på trekkvognen for å betjene godset bakerst på tralla, har man plassert en Palfinger PK 23500 på en avtakbar konsoll like bak scenen på tralla.

Krankonsollen låses hydraulisk og tralla er i tillegg utstyrt med spesialtilpasset surringsutstyr for NOBI Transport sitt bruk.

Egenvekt på Tyllishengeren er 11700 kg inklusive kran, noe som inklusive trekkvognens egenvekt på 10000 kg gir en nyttelast på 28300 kg. Den har også friksjonstyrt siste aksel med tvangskjøring via radiostyring.

- Vi har også bygget om Scania konsept trekkvognen med kombitank for hydraulikk og diesel, samt montert pumpe og koblinger for hydraulikk. Vi må vi si oss fornøyd med konseptet og håper det blir like effektivt i bruk som det er tenkt, sier salgssjef Even Hægland i Vognteknikk AS

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!