Mercedes-Benz presenterte under konferansen "Informal EU Competitiveness Council" i San Sebastian den 7.- 9. februar en prototype av en batteridrevet varebil basert på Mercedes-Benz Vito. På konferansen var de europeiske finansministerne tilstede for å diskutere spørsmål knyttet til økonomisk levedyktighet for fremtidig teknologi.

Den utstilte forsøksbilen som er basert på en Mercedes-Benz Vito, markerte starten på en ny æra innenfor null utslipp for nærtransport med varebil. Vito er verdens første varebil som kan levere denne teknologien direkte fra fabrikk og den understreker Daimlers ansvarsbevissthet innfor feltet bærekraftig mobilitet.

Bilen er et resultat av Daimlers forskning og utvikling som orienterer seg mot tre ulike løsninger for fremtidens motorer; optimalisering av forbrenningsmotoren, økt effektivitet via ulike hybrid løsninger og null utslippsløsninger gjennom utvikling av batterier og fuel celler.

I løpet av 2010 vil mer enn 100 Mercedes-Benz Vito bli levert til 20 kunder, hovedsakelig flåtekunder og offentlige instanser som ønsker en miljøvennlig transport i områder som er spesielt følsomme for støy og utslipp, inklusive CO2. Bilen er beregnet for korte kjøredistanser med hyppige stopp i bysentra.

Drivlinjen benytter utelukkende batteridrift og trenger derfor ikke en vanlig forbrenningsmotor. Et effektivt batteri med lithium-ion teknologi sørger for energien i Vitoen. Batteriet er på 400V og har en tilgjengelig kapasitet på 32 kWh. Dette gir en gjennomsnittelig kjørelengde på 130 km som med et optimalisert kjøremønster kan økes vesentlig. Elektromotoren leverer en maksimal effekt på 90 kW. Topphastigheten er elektronisk begrenset til 80 km/h noe som er tilpasset brukere med transportoppdrag i bynære strøk.

Når det gjelder sikkerheten er alle aspekter ivaretatt. Systemer som ESP, ASR og ASB er standard. Antall og type kollisjonsputer er i henhold til den samme standard som gjelder for det øvrige Vito programmet. For å sikre at den passive sikkerheten ivaretas krasjtestes bilene etter samme normer og prosedyrer som benyttes for de ordinære Vito modellene.

Vareromsvolum er tilsvarende de vanlige Vito modellene og med en nyttelast på vel 900 kg står heller ikke dette tilbake sammenlignet med variantene som har forbrenningsmotorer.

Den batteridrevne Mercedes-Benz Vito vil bli integrert i den vanlige serieproduksjonen på fabrikken i spanske Vittoria og i neste fase er det planlagt en produksjon på 2000 biler.

Myndighetene i delstaten Baskerland, hvor fabrikken ligger, støtter prosjektet finansielt. Det samme gjør den tyske regjering gjennom miljøverndepartementet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!