Norsk bilavgiftspolitikk fører til utrolig mye rart. En etter hvert ganske så stor industri beskjeftiger seg med ombygginger av personbiler, slik at det skal være mulig å få godkjent dem som varebil i det avgiftskåte Norge. Etter hvert som myndighetene blir mer og mer ivrige etter å tette smutthullene, oppstår det nye smutthull. Smutthull som bilbransjen er raskt utnytter. Etter hvert har det hele blitt ganske så komisk. Enkelte fabrikkbygde varebiler kan ikke godkjennes som varebiler i Norge, mens fabrikkbygde personbiler bygges om over en lav sko for å få myndighetenes velsignelse som varebiler. Forstå det den som kan!

Citroën Nemo har to "søsken" i Peugeot Bipper og Fiat Fiorino. Ute i Europa har disse modellene blitt meget godt mottatt, hovedsakelig på grunn av etterspørselen etter små, hendige varebiler som skal benyttes i overbefolkede bygater.

Den lille varebilen har beskjedne mål med en totallengde under fire meter, en bredde og høyde på drøye 1,7 meter. Som kjent er det ikke størrelsen det kommer an på, Nemo kan skilte med et varerom som har plass til en EUR-pall på langs i det 2,5 m3 store varerommet. Høyeste tillatte nyttelast er 445 kg, mens tillatt totalvekt er 1700 kg.

Når det gjelder motoren, så er det snakk om en 1,4 liters firesylindret HDi-motor på 70 hk, som har et dreiemoment på 160 Nm ved 1600 o/min. Dette er en motor som er beskjeden når det gjelder forbruk og utslipp.

Norske myndigheter har jo snakket mye og lenge om miljøaspektet når det gjelder biler. De som forurenser minst skal avgiftsbelegges gunstig, og vice versa. Problemet med Nemo, eller skal vi kalle det problemet til myndighetene, er at denne varebilen ikke tilfredsstiller det særnorske varebilkravet der bilens status avgjøres ved en byråkratisk "statskasse". Dermed er det ikke mulig å registrere bilen som varebil klasse 2 og få lavere varebilavgift, som jo gir en lavere innbetaling til staten. Nemo blir i dag registrert som varebil klasse 1, noe som i praksis betyr full personbilavgift og hvite skilt. Og det på en bil som har et forbruk på blanda kjøring på 0,44 liter pr. mil, og fattige 116 g CO2 pr km i utslipp!

Billigste versjon av Citroën Nemo koster 149.900 kroner inkludert merverdiavgift. Av denne summen er 46.799 kroner engangsavgift (som personbil) til staten. På toppen av det hele kan en næringsdrivende få igjen merverdiavgiften på en grønnskiltet (og større) varebil, men ikke på en hvitskiltet Nemo.

Vi applauderer innsatsen til den norske Citroën-importøren som har valgt å ta inn 100 eksemplarer av Nemo. De driver riktignok ikke noen aktiv markedsføring av bilen, men bare det at de kan tilby den til kunder (og media) tror vi setter fokus på våre myndigheters skjeve avgiftspolitikk. Etter vår meninger er det ikke myndighetenes jobb å avgjøre hva som er en varebil eller ikke. Citroën Nemo, og slektningene Peugeot Bipper og Fiat Fiorino, er bygget som varebiler og bør få lov til å være det også i Norge. Nemo er en varebil dermed basta. I Disney-filmen "Oppdrag Nemo" gikk det bra for den lille sympatiske klovnefisken til slutt. Om Citroëns "Oppdrag Nemo" lykkes, er vi langt fra sikre på. Men det er lov å håpe.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!