MAN-importørens vinterarrangement har etter hvert blitt en populær tradisjon der kunder og presse kan få prøvekjøre de nyeste bilene i norsk terreng og på norsk underlag, samt få oppdatert faglig informasjon. I år hadde MAN valgt å legge arrangementet til Hurdal, nærmere bestemt med Hurdalsjøen Hotell som base. Derfra hadde man fine muligheter for å prøvekjøre lastebiler på norsk landevei, samt på en liten skogsrunde der blant annet Hydrodrive kom til sin rett.

Tradisjonen tro hadde MAN knyttet til seg flere samarbeidspartnere, med dekkleverandøren Michelin som hovedpartner. Andre leverandører som stilte var PTO Teknikk som leverer kraner fra PM, VBG og Flom Kjetting for å nevne noen.

MAN stilte et bredt utvalg av lastebiler til prøvekjøringen. Til sammen 19 kjøretøyer stod til rådighet, fra en TGM 15.250 distribusjonsbil, via et bredt utvalg dumperbiler og et par vogntog, til mer spesielle kjøretøyer som en MAN TGS 35.480 8x4 med Hydrodrive og en tungberger. For den bussinteresserte var det også en MAN Lion´s Regio langrutebuss på plass. Dagen før vi ankom Hurdal snødde det "kattunger" på Østlandet. Dette førte til en ulykke med en av bilene, en ulykke som kunne ha blitt veldig stygg. Kombinasjonen med tett snøvær, for bredt brøytet vei og en danske bak rattet, førte til at et av vogntogene gikk ut og veltet. At det til alt overmål satt tre personer i bilen, kunne virkelig ført til en stygg hendelse. Heldigvis førte det hele bare til materielle skader, samt noen skrubbsår. Veien ble også stengt i flere timer. Forhåpentligvis ble det også en lærepenge for de involverte. Det var vel neppe noen drømmereklame for MAN å se det veltede vogntoget i lokalavisa og på nettet etterpå.

Blant foredragene under arrangementet var nok innlegget til Vegdirektoratets Arvid Mytting et av de mest populære. Han snakket varmt og engasjerende om det nye yrkessjåførdirektivet, noe som førte til stort engasjement i salen. Og når vi først er inne på dette direktivet. MAN-importøren ønsker å tilby en utdanningsmodell her, og har knyttet til seg en rekke kjøreskoler landet rundt for å kunne tilby komplette kurspakker til kunder og andre som ønsker å ta den pålagte etterutdanningen som skal til for å kjøre tungbil mot vederlag. Dermed er det så langt to av lastebilimportørene som har kastet seg på dette. Fra før av har Volvo lansert det samme. De kjører et opplegg via Transportkompetanse i Haugesund, mens forhandleren Volmax satser på egne lærekrefter.

Avslutningsvis holdt to karer fra UPs Miljøpatrulje et innlegg om jobben sin og hva de opplever langs veien. Her fikk norske sjåfører et skikkelig klapp på skuldra. Tjenestemennene var meget imponert over profesjonaliteten til de aller fleste norske sjåfører. Det er jo hyggelig å høre!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!