Den nye Renault Master har vi foreløpig ikke alt for mange bilder av. Så langt er det snakk om et utvendig bilde av fronten, samt et bilde av interiøret. Derfor vet vi årlig talt ikke om det er snakk om en helt ny modell, eller en oppgradering av den gamle. Det er nemlig ikke alt som presenteres som nytt, som er helt nytt.

Renault Master er tilgjengelig i versjoner fra 2,8 til 4,5 tonn totalvekt, både som skapbil, chassis, og dobbeltcabiner. En nyhet er at bilen nå også kan leveres med bakhjulsdrift, enten med single hjul, eller med tvillinghjul. På motorsiden er det snakk om en 2,3 liter dCi som finnes i tre effekter; 100, 125 og 150 hk, alle i Euro4-versjon. En Euro5-versjon er tilgjengelig for de som ønsker det. Når det gjelder gearkasser kan man velge mellom en vanlig manuell gearkasse, eller en automatisert manuell gearkasse. Sistnevnte er tilgjengelig i kompinasjon med motorer på 125 og 150 hester.

Det lille vi kan avsløre utvendig er at modellen har blitt mye tøffere "i trynet" enn tidligere. En helt ny front, inkludert store friform-lykter med integrerte blinklys, samt en meget markant grill, gjør at modellen skiller seg ut i mengden. Av andre utvendige nyheter kan vi nevne bredere sidedører og lavere innlastningshøyde. Master kan fås med opptil 17 m3 varerom.

Innvendig er det snakk om et helt nytt dashbord som gir assosiasjoner til personbilverdenen. En rekke smarte oppbevaringsmuligheter, integrert GPS, ladestasjon til mobiltelefon og kjølefunksjon i hanskerommet, er med på å gi sjåføren en bedre hverdag. Andre nyheter er automatisk opplåsning av dørene når sjåføren skal inn i bilen, blåtann for mobiltelefon, for å nevne noe. På bakhjulsdrevne modeller kan vi nevne adaptiv ESP samt antispinn som standard. ABS, bremseassistent og kollisjonsputer er også standard på alle modellene. Som flere andre kan Master nå leveres med "cornering lights", grøftelys som svinger med forhjulene og lyser opp svingen.

Vi kommer tilbake med mer om nye Renault Master så fort vi har hatt muligheten til å prøvekjøre bilen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!