Vi har tidligere fortalt at MAN utfordrer Mercedes-Benz på de lettere brannbilene, mens Scania har et relativt fast grep om de store brannbilene. Nå kaster Volvo seg inn i kampen om brannbilkundene.

- Vi mener at vi har produktet som trengs. Brannbil er spesielt og kravene er ikke de samme som til vanlige lastebilkunder. Vi kan tilby både våre FL- og FM-modeller som brannbil med fabrikkbygget crew cab. På FM har vi også 4x4 og Powertronic helautomatisk gearkasse på programmet. Dessuten kan vi tilby motorer opptil 500 hk, noe vi er alene om på brannbil, forteller Stein Grüner i Volvo Norge til tungt.no.

Volvo har blant annet fått kritikk for at det har vært litt mye utstyr i veien for påbygget, bak førerhytta. Det har de nå endret for å få en ren bakvegg. Chassiset er også tilpasset formålet.

- For at påbyggerne skal ha færre å forholde seg til, har vi etablert en liten gruppe her hos importøren som skal bistå ved bestilling av brannbil. Det tror vi er viktig på såpass spesielle biler som dette, avslutter Grüner, som anslår det norske markedet til ca. 40 biler i året.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!