23948sdkhjf

Mer �?søppel�? fra Volvo

Det begynner å bli rimelig mange år siden de første lavbygde spesialbilene ble presentert. I Europa skapte Dennis trenden, deretter fulgte �?alle�? de andre. Nå lanseres Volvo FE LEC.

Ekstra lavbygde lastebiler for blant annet renovasjonskjøring er ingen nyhet. I USA har dette vært mer regelen enn unntaket i svært mange år. I Europa var så vidt vi vet britiske Dennis blant de aller første og det går noen slike i Norge også. Så kom mange andre etter, for eksempel Mercedes-Benz, MAN, Scania og Iveco. Nå har også Volvo kommet med sin, en Volvo FE LEC (Low Entry Cab). Først og fremst er det snakk om en bil beregnet på det britiske og irske markedet.

Det lavbygde førerhuset er basert på et standard FE-førerhus som er montert 60 cm lengre fram, og 20 cm lavere enn et standard FE-førerhus. Ikke spesielt vakkert, men du verden så funksjonelt! For ytterligere å tilpasse seg til dette spesielle markedet har dørene blitt endret slik at de åpner seg i 90 grader. Innsteget er bare 55 cm høyt på begge sider, og ved hjelp av et ekstra innvendig trinn har man enkel adgang til førerhuset, som har full gjennomgang samt plass til tre passasjerer pluss fører. Passasjersetene er plassert lenger bak i førerhuset for å bedre sikten til føreren. Ved hjelp av luftfjæringen kan bilen kneles ned slik at innsteget bare blir på 44 cm. På passasjersiden er førerhuset utstyrt med ekstra vinduer i nedre del av døra samt i panelet bak sidevinduet på samme side. Volvo sier at 95% av komponentene kommer fra den vanlige FE-serien, noe som er en fordel ved verkstedbesøk da delene er "h yllevare".

Volvo FE LEC er tilgjengelig som en 6x2-bil med styrende første- og andre aksel. Motoriseringen er Volvo D7 Euro 5 på 300 hk med et dreiemoment på 1160 Nm, koblet til en sekstrinns helautomatisk gearkasse fra Allison. Når det gjelder aksler er det snakk om en 8 tonns foraksel og 19 tonns boggiaksler. Den nye lavbygde lastebilen bygges ved fabrikken i Gent, Belgia.

Selv om Volvo FE LEC i utgangspunktet er beregnet på det britiske og irske markedet, ser vi absolutt ikke bort fra muligheten til at modellen blir å finne på flere markeder. Hvis svenskene dytter inn en gassmotor, burde de stå godt rustet for å ta anbud også i Norge.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078