Gründer Helge Andersen har i mange år jobbet i Vegvesenet som spesialist innen testing av bremser på tunge kjøretøy. Han har savnet et system som kan teste bremsene på vogntog separat for trekkvogn og henger. Derfor har han utviklet denne gule boksen som han kaller Kombimatic.

Gul koffert

Oppfinnelsen er like enkel som den er effektiv. Innebygd i en gul koffert koples den med et par håndgrep inn i bremsekretsen mellom trekkvogn og henger, og fjernstyres fra førerhuset. En bremsetest kan da være gjort på 10 til 15 minutter, noe som er betydelig raskere enn dagens metoder. Boksens virkelige oppgave er å separere bremseanlegget. Retardasjonsmåleren som allerede er i bruk på kontrollstasjonene måler så retardasjonen på bil og henger. Det viktigste med Kombimatic er at det gir en mer realistisk test av den faktiske tilstanden på bilens og hengerens bremser.

Nøyaktig og stabil

Demonstrasjonen vi fikk på Taraldrud kontrollstasjon viste nøyaktig samme resultat på tre etterfølgende tester og overbeviste de fremmøtte. Det virket som om det var god enighet om at dette ville være et godt supplement til dagens rulleprøver. Det ble lagt frem eksempler og undersøkelser på at rulleprøver kan gi svært sprikende resultater på samme bil under samme forhold, så behovet for mer nøyaktig og riktige målinger er allerede tilstede. Likevel blir det presisert at den gule kofferten ikke skal erstatte rulleprøver, men supplere den.

Odd-Jone Linnebo og Helge Andersen i Kombimatic AS forklarer at formålet er økt trafikksikkerhet ved å få mer korrekte resultater på bremsetester og økt rettsikkerhet for sjåføren og lastebileieren.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!