I mars i fjor viste Volvo Norge for første gang fram nyheten Volvo FH16 XXL, en eksklusiv trekkvognvariant med det 24,5 cm lengre førerhuset som benyttes i Australia. Men allerede den 16 september i 2008 avslørte vi her på tungt nyheten om at Volvo planla å lansere "Australia-Volvoen" her i Norge. Årsaken til at dette var en aktuell variant er de særnorske lengdebestemmelsene som muliggjør et lengre førerhus.

Ikke nok med at vi avslørte nyheten før Volvo gikk ut og fortalte om den, vi var også den første i Europa som gjennomførte en skikkelig test med denne bilen. I løpet av testen den 25. og 26. mai i fjor, var vi som vanlig innom Rjukan og lot vår kollega Geir Hansen ta et skråblikk inn i førerhuset. Hans første kommentar var at det var fint med lengre hytte, men han hadde ønsket seg mer gulvplass og lengdejustering av rattet, framfor en megabred lastebilkøye. Nå kan vi glede Geir, og alle andre som er lei av å ikke få førersetet på FHen langt nok bakover, at de har blitt bønnhørt.

- I løpet av fjoråret gjennomførte vi en landsomfattende karavane der lastebilfolket blant annet fikk oppleve XXL. Vi traff flere tusen sjåfører og bileiere i løpet av karavanen og vi fikk mange lovord for det store førerhuset. Samtidig fikk vi også mange klare tilbakemeldinger om at ikke alle ønsket den brede køya, men bedre gulvplass og bedre justeringsmuligheter på førersetet i stedet. Nå har vi tatt fram løsninger der kundene kan få smalere køye i det lange førerhuset, forteller Stein Grüner i Volvo Norge, til tungt.

I tillegg til den allerede eksisterende varianten med en køye som er rett over meteren bred, kommer det nå ytterligere to varianter av XXL. Den ene er bygget ferdig fra fabrikk, mens den andre er en ren norsk tilpassing, signert spesialistene hos Engebakken.

Når det gjelder fabrikkvarianten er det her snakk om XXL-førerhus med den vanlige standardkøya med en bredde på 76 cm. I tillegg har oppbevaringsrommene under køya blitt flyttet 10 cm bakover. Det gir bedre gulvplass og bedre lengdejustering av førersetet. Den dreibare passasjerstolen blir også lettere å svinge rundt.

På Engebakken-versjonen har man kuttet køyas bredde med 10 cm i bakkant, samt 5 cm bak førersetet. Ellers er skuffeseksjonene også her flyttet 10 cm bakover og justeringsmulighetene på førersetet blitt bedret og svingstolen svinges lettere rundt. Dermed kan Volvo nå levere XXL-versjonen med tre forskjellige interiørløsninger.

Det som i utgangspunktet skulle være en toppmodell av en FH16 trekkvogn, ble som kjent endret i fjor. XXL-versjonen kan nå også leveres til jevnlastbiler og til FH med 13 liters motorer. I Norge har det så langt blitt solgt noe over 30 biler, hvorav de aller fleste har vært FH16. Også i Sverige har noen få kunder kjøpt denne modellen, det samme gjelder i Danmark, da til kunder som kjører vindmølletransport der lengdene er så lange at det kjøres på dispensasjon.

Interessen har vært meget stor rundt denne norske modellen og importøren har fått henvendelser fra fagpresse i land som Russland, Kroatia, Hellas og Storbritannia. Fra sistnevnte land har et par journalister kommet til Norge for å prøvekjøre og lage reportasjer om Volvo XXL.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!