De forventer at Scania-sjef Leif Östling gjentar mantraet om at en gjenhenting av lastebilmarkedet i Europa vil drøye.

- Jeg tror ikke vi snakker om en gjenhenting, men at vi har passert bunnen, mener også analytikeren. Kjente formuleringer, med andre ord.

- Kommer det noen kommentarer om utsiktene i 2010, forventer jeg at det kommer til å bli uforandret, eller svakt nedover, spår også en annen analytiker til svensk media, Patrik Sjöblom i analysehuset Cheuvreux.

Man trenger sannsynligvis heller intet diplom i rakettforskning for å tro det samme. En stor del av vogntogparken ble skiftet ut like før finanskrisen. Når vi legger til at disse fortsatt relativt nye bilene har gått lite grunnet nedgangen, vil det ta tid før det er behov for utskiftning. Så mye som en femtedel av den totale transportkapasiteten står fortsatt helt stille på europabasis.

Dessuten har mange frykt i seg etter krisen og drøyer av den grunn. Tilslutt er det vanskelig for små og mellomstore bedrifter å få kreditt for å handle nytt.

En spesiell utsatt del av det europeiske markedet er Østeuropa, og spesielt Russland. Tidligere, da Östling kommenterte siste kvartalstallene i fjor, sa han at ordreinngangen for Scania "var verre jo lenger øst man så".

Ifølge SME Direkts konklusjon etter å ha sammenliknet 17 analytikeres prognoser, forventes Scania å vise til et resultat før skatt på 831 millioner svenske kroner for fjerde kvartal.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!