Til grunn for de økonomiske rammene ligger budsjettet for 2010 og rammer for 2011, 2012 og 2013, som vil gi en økonomisk oppfylling av Nasjonal transportplan (NTP), skriver Statens vegvesen på sine nettsider.

Handlingsprogrammet omfatter planlegging, drift og vedlikehold av og investeringer på de 10.500 km veg og 18 ferjestrekningene som inngår i riksvegnettet fra 1. januar 2010. Virksomheten innenfor trafikant og kjøretøy og Statens vegvesens helhetlige ansvar for veg- og vegtrafikken er andre viktige områder i handlingsprogrammet.

Fokus på vedlikehold

Selv om handlingsprogrammet legger opp til økt innsats på drift- og vedlikeholdet av vegnettet, har prisutviklingen i markedet økt så mye de siste årene at vedlikeholdsetterslepet på riksvegnettet vil fortsette dersom ikke bevilgningene økes utover det som NTP har lagt opp til. Etter mange år med negativ utvikling representerer i dag vedlikeholdsetterslepet på riksvegnettet om lag åtte milliarder kroner. Vi vil derfor gjøre analyser av dagens situasjon og se på behovene for rehabilitering av kritiske konstruksjoner både riks- og fylkesvegnettet. Det må fram mot neste transportplan vurderes om tunneler og bruer bør omfattes av et særskilt reinvesteringsprogram, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Ambisiøse mål

Det er satt ambisiøse mål for trafikksikkerhet på veg i handlingsprogramperioden - og innsatsen skal trappes opp innenfor mange av områdene våre.

I tråd med NTP legger handlingsprogrammet opp til en økt satsing på store vegprosjekter over hele landet, som vil gi bedret framkommelighet og betydelige reisetid-besparelser. Også innen rassikring og målrettede tiltak innen programområder som mindre utbedringer, gang- og sykkelveger, miljø- og servicetiltak, kollektivtrafikk og universell utforming økes innsatsen.

- Etaten vil arbeide aktivt for å skaffe seg riktig og nok kompetanse til å gjennomføre disse utbyggings- og planleggingsoppgavene både i egenregi og ved hjelp av rådgivningsbransjen. Det vil være nødvendig med et utstrakt samarbeid med fylkeskommunene om hvordan planleggingsressursene skal prioriteres. Vi vil jobbe videre for å finne løsninger på disse utfordringene slik at ikke manglende planavklaringer skal være til hinder for gjennomføringen av NTP, sier Terje Moe Gustavsen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!