Danskene har lagt mye jobb i forsøkene på å få flere 25,25-vogntog ut i trafikk. Stadig flere ruter har blitt fått tillatelse, men regjeringen åpner ikke lommeboken for å bygge om veier og havneanlegg slik at modulvogntogene kan komme frem. Det betyr at kommunene og transportørene selv må finansiere omlegginger. Dermed strander naturlig nok viljen og mulighetene for de fleste.

En annen løsning, som det nå blir jobbet mye med i Danmark, er å undersøke en mellomløsning; nemlig å heve tillatt totalvekt fra dagens 48 tonn til 56 tonn.

Planleggingsdirektør i Vejdirektoratet, Helga Theil Thomsen, sier til Erhversbladet at et samarbeidsprosjekt kikker på hvilke endringer av totalvekt og akseltrykk som det er mest fornuftig å undersøke.

Det danske lastebileierforbundet, DTL, forteller at økt totalvekt vil bety at man ved å montere en ekstra åtte tonns aksel, kan øke nyttelasten med syv tonn. - Da skal det heller ikke kjøres spesielt mye før man oppnår en CO2-gevinst, forteller DTL.

En rapport om det hele forventes å være klar etter sommeren.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!