Leif Östling har lang fartstid innen Scania og det som altså tidligere het Saab-Scania.

Ifølge ham gikk personbilproduksjonen med omkring ti mrd. i tap i løpet av 70-tallet og like mye under 80-tallet.

- Storhetstiden var rundt midten av 70-tallet da de nye turbomodellene kom, sier han. Men allerede i 1978 ville Östling og hans kollegaer selge eller legge ned bedriften. - Det var ganske enkelt for store tap og ingen nye produkter. Vi så et hav av kostnader og produktutvikling foran oss, forteller han til SR.

Da GM kom inn i bildet i 1989 var vi i forhandlinger med Ford, men de strandet. Etterpå snakket vi med Fiat, men så kom GM med et bedre bud og bedre teknologi, uten at det hele ble noe bedre av den grunn.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!