På den store internasjonale nyttekjøretøymessa IAA i Hannover i 2008 stod den! Nye Mercedes-Benz Zetros, en heftig allhjulsdreven snutebil beregnet på innsats der vei er et fremmedord. Undertegnede spurte pressekontakt hos Bertel O. Steen, Olav-Kåre Thingvall om dette var en bil de regnet med kom til Norge. Det hadde han ikke særlig tro på den gangen.

Men som kjent er det lov å ta feil, og nå har jeg altså kjørt denne knalltøffe snutebilen i Norge, og ikke nok med det; det var faktisk den samme bilen som stod utstilt i Hannover for ett og et halvt år siden!

Hva er så egentlig Mercedes-Benz Zetros? Jo, det er snakk om en skikkelig lastebil med konvensjonell firehjulstrekk, høy bakkeklaring og sperrer både her og der. En lastebil beregnet på innsats der det egentlig er litt dårligere stelt med vei, enn selv norske sjåfører er vant med. Typiske brukere av Zetros kan være nødhjelpsorganisasjoner, brannvesen, e-verk, ekstreme anleggsoppdrag eller innen forsvaret. Jeg får neppe gode odds når jeg tipper at den norske importøren først og fremst har forsvaret i tankene når de nå slår et slag for Zetros i Norge.

Zetros kommer i to utgaver, en toakslet 1833 A 4x4 og en 2733 A 6x6, begge utstyrt med en rekkesekser på 7,2 liter som yter 326 hk og har et maksimalt dreiemoment på 1300 Nm fra 1200 - 1600 o/min. I utgangspunktet er motoren koblet til en manuell gearkasse med hydraulisk overføring. Av en eller annen merkelig grunn har tyskerne valgt å satse på dobbel H-gearing, i stedet for "svenskegearing" med bryter til høy og lav på gearspaken. I mitt hode ville det absolutt beste ha vært en helautomatisk planetgearkasse, og i følge leverandøren skal bilen også kunne leveres med dette.

Ellers er det selvsagt permanent allhjulsdrift på bilen, og den er som seg hør og bør utstyrt med en fordelergearkasse med høy- og lavserie, kraftige aksler med navreduksjon, forsterket ramme, enkle hjul, samt mekaniske differensialsperrer foran, bak og i fordelergearkassa. Om ønskelig kan Zetros også utstyres med et system for å justere dekktrykket fra førerhuset.

Det lavbygde førerhuset gir bilen en totalhøyde på 3 meter, og dermed passer den inn i transportfly og jernbanevogner, hvis dette skal benyttes til transport av bilen.

I samarbeid med Unimog-forhandleren Normog AS hadde Mercedes-folket laget en svært krevende terrengløype i skogen på Setskog. Mye snø, krevende terreng og dårlig med tele i bakken sørget for en løype som var uframkommelig - det vi si det var det jeg trodde! Jeg fikk lov å ratte både Zetros og en terreng-Unimog gjennom løypa og takket være kyndig veiledning av salgsjef Espen Berger i Normog bestod jeg "mission impossible" med glans. Med Unimogen fikk han til og med lurt meg til å klatre opp en skrent der ingen hadde kjørt før. "Du finner vel en snuplass et sted der opp", var hans tørre kommentar. Og jaggu gnagde Unimogen seg fram, selv om det gnagde godt i brystkassa på den utskremte medarbeideren til tungt.

Den store finalen ble klatringen opp i Granåsen der det bare hadde kjørt en hogstmaskin før meg. Med streng ordre om ikke å nøle for da ville jeg ikke klare det, gikk jeg til oppgaven bak rattet i Zetros. Med Unimog hadde jeg regnet med at det ville gå greit, men en lastebil med tippkasse? Hmmm.

Mine bange anelser ble gjort til skamme. Zetros taklet oppgaven (undertegnede også, faktisk) og opp kom vi, selv om det ble en svært så humpete tur over og mellom nyhogget tømmer, kvister, stubber, store steiner og myrhull.

Snart skal representanter fra forsvaret oppleve det samme. Da tror jeg også de kommer til å innse at med Mercedes-Benz Zetros blir "mission impossible" plutselig forvandlet til "mission possible".

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!