En skikkelig crew cab er ofte det som skal til for å lykkes på brannbilmarkedet i Norge. Se bare på markedsandelen Scania har på de store brannbilene. Når det gjelder de lettere brannbilene har Mercedes-Benz vært sterke med sin Atego, men Volvo har solgt både tunge og lette brannbiler. Når det gjelder MAN har de ikke vært spesielt tilstede på brannbiler de siste årene.

Med den nye MAN TGM ser det derimot ut til at det kan bli en "ny" konkurrent til de etablerte når det gjelder brannbiler opp til 16 tonn. TGM kan nemlig fåes med fabrikkbygd crew cab, en klar fordel framfor de som tidligere ble ombygd til dobbelkabin. Nå er den første MAN TGM brannbilen levert til Askim Brann og Redningskorps.

- Vi vektet anbudene etter flere kriterier. Pris er selvsagt viktig, videre skulle vi ha firehjulstrekk, fabrikkbygd crew cab og automatisert gearing. Vi hadde en kostnadsramme på to millioner pluss moms, og MAN kom billigst ut. At vi vet om flere brannvesen som har gode erfaringer med MAN, og at MAN har et servicepunkt hos E18 Lastebilservice AS her i Mysen er jo også viktige momenter å ta med seg. Det er en stor ulempe å ha en brannbil som må kjøres langt vekk for service og reparasjoner, forteller Per Fjeldstad, brannsjef i Askim, til tungt.

Brannbilen kommunen har investert i er en MAN TGM 13.290 4x4 BL, som er oppregistrert til 15,5 tonn. Motoren er en 6,9 liter rekkesekser på 290 hk, koplet til en 12-trinns TipMatic automatisert gearkasse. Bilen er utstyrt med skikkelig firehjulstrekk, som kan koples inn og ut etter behov. Derfor er også gearkasse utstyrt med gearprogrammering for offroad-kjøring. Både for- og bakaksel er for øvrig utstyrt med mekaniske differensialsperrer.

- Hvorfor har dere valgt en firehjulstrekker?

- Vi sliter jo ikke med så mange bakker her i kommunen, men dessverre opplever vi at framkommeligheten på vinteren kan være et problem, grunnet for dårlig brøyting. Vi har faktisk opplevd i vinter at vi måtte ha brøytebil foran brannbilen på en utrykning. Dessuten er det jo fint med ekstra framkommelighet ved skogbranner og lignende, sier Fjeldstad.

På grunn av mange smale gater i villastrøk i kommunen, ønsket brannvesenet seg en liten hendig bil med smalt førerhus. Førerhuset på TGM er 2,37 meter bredt.

Påbygget er produsert av polske Wawrzaszek, og levert av Spesialpåbygg AS. Bilen har en vanntank på 2000 liter og en Ruberg brannpumpe som har en kapasitet på 3000 liter vann i minuttet. I tillegg er brannbilen utstyrt med skumsystem som kan levere opptil 2000 liter i minuttet.

Ellers kan vi ta med at baksetet i brannbilen er utstyrt med tre røykdykkerrygger, og at bilen også har en lysmast med xenonlys, egen strømgenerator og redningsverktøy på uttrekkbare hyller. Påbygget er for øvrig i rustfritt stål og aluminium.

Neste gang du ser en gul MAN TGM crew cab med blålys, på E18 i Indre Østfold, er det ikke snakk om en flyplassbrannbil, men Askim Brann og Redningskorps´ nye brannbil.

- Vi har valgt gule brannbiler fordi de synes bedre i trafikken, avslutter brannsjef Per Fjeldstad i Askim, som er svært fornøyd med nyinvesteringen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!