23948sdkhjf

Transport på kjøtt og flesk

�?- Dei daua no ikkje alle dar borte i Oslo!�? Ordene kommer fra Torleif Skeie mens han beskriver oppstarten for 40 år siden. Den gang han kjørte hengende slakt til Oslo og levende smågris i to etasjer hjem igjen. På samme bil¿

Torleif Skeie og Trygve Hustvedt var knapt myndige da de handlet sin første bil midt på 1950-tallet. Foreldrene måtte signere og gå god for dem for at handelen skulle bli gjennomført.

Formålet med bilen var å få hentet smågris fra Østlandet til grisefjøset de to drev sammen i Sandeid, noen mil fra Haugesund.

Etter en stund startet også transporten av kjøtt østover. Den samme transporten som danner grunnlaget for dagens drift, om enn i noe mer hygieniske former.

Sin første Scania kjøpte transportbedriften allerede før klimakrisen. I starten var det 110 som gjaldt. Nå har de handlet Scania nummer 70. Torleif minnes da han skulle hente den første hos Haugerød & Nilsen i Skien på 60-tallet. - Det var så mye snø at vi slet med å finne bilen. og bensinstasjonene rundt Sørlandet kunne du knapt se. Det var bare et hull i snøfonnene inn til pumpene.

I dag teller vi 20 termobiler og tre tankbiler for Felleskjøpet, ute på tunet.

- Vi laster minst åtte biler hver dag her i Ølen og kjører faste ruter til Oslo, Bergen, Sørlandet og Trondheim. I tillegg kommer alle ekstrabilene, forteller Reidar Skeie.

Kjøttransporten tok virkelig av mellom 2002 og 2006, da Fatland la om driften fra bare å levere råstoff til også å videreforedle kjøttet ved fabrikken i Ølen. Fra en håndfull biler, økte bilparken hos Hustvedt & Skeie til 23 på noen få år.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109