- Utviklingen har gått over lang tid, frem til det som er HOB Gods i dag, forteller daglig leder Atle Sølberg. - Selv begynte jeg i Hemne Orkladal Billag i 1987. Den gang var det et selskap som drev mest med buss, men også med lokale godsruter og langtransport.

Opprinnelsen til rutebilselskapet må vi helt tilbake til 1937 for å finne, mens langtransportaktiviteten kom i gang på slutten av 70-tallet.

- På det meste hadde vi vel 12-13 biler gående i faste ruter på kontinentet. Slik var det også da jeg kom inn i selskapet i 87.

Men som kjent utviklet den norske utenlandstrafikken seg i negativ retning gjennom 90-tallet. Det merket også HOB.

I dag har HOB Gods to biler igjen som går i rute på Padborg for Schenker.

I 2003 ble dagens HOB Gods solgt fra Nettbuss og fremstår i dag som et 100 % privateid og uavhengig transportselskap, eid av Atle Sølberg, hans familie og to avdelingsledere. Navnet HOB Gods ble tørket støv av, selv om det ikke lenger står for Hemne Orkladal Billag, nå er det kun et navn og en logo som viser hvor transportbedriften i kommer fra.

Det mest spennende for Atle Sølberg nå om dagen er likevel oppkjøpet av Lastebilsenteret Trøndelag AS, som han gjorde for et drøyt år siden.

Verkstedet er blant annet merkeverksted for DAF i Trøndelag og nå er også Iveco inne i varmen her.

Nå er også et samarbeid med Pluss Lastebilutleie på plass, et tilbud som til nå ikke har vært lokalisert i Trondheim.

- Jeg har veldig lang erfaring som verkstedkunde og har sett behovet for å kunne leie en trekkvogn enkelte ganger. Jeg er positivt overrasket over responsen vi har fått på samarbeidet med Pluss. Den viser at det er et behov, mener Atle Sølberg.

Han har størstedelen av ansvaret for at Schenker får godset sitt ut til kundene i Trøndelag og på Møre og skryter attpåtil av omsetningsøkning i "kriseåret" 2009, selv om godsmengde og forespørsler totalt sett har gått noe ned.

Noe av forklaringen ligger nok i filosofien om faste oppdrag. Stort sett alt HOB Gods gjør, er basert på faste kontrakter. Spotmarkedet tok de mer eller mindre farvel med for flere år siden.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!