Før jul i fjor kom nyheten om at utenlandske bilister, de aller fleste av dem yrkessjåfører, ble ettergitt 30 millioner kroner i bomavgifter.

Vi har sett det lenge. Utenlandske vogntog og konkurrenter havner vel ofte i filen som leder dem under det blå "A utopass" skiltet når de nærmer seg en bomstasjon.

Bompasseringen blir fotografert og faktura ettersendt etter noen måneder.

Ikke alle betaler denne regningen. Men der vi nordmenn blir innhentet av inkassosystemer som aldri lar oss få mulighet til å glemme at vi en gang i tiden var ute og kjørte bil langs en bomvei, finner utenlandske transportører ofte andre løsninger.

Vi skal ikke skjære alle over en kam, halvparten av utenlandske bilister bommer som de skal og betaler for seg på redelig vis. Men det er den andre halvparten som nå irriterer norsk transportbransje. Og de langt fleste i denne halvparten er transportører, som altså sparer flere tusen kroner på en runde i bompengelandet Norge.

Vi som har kjørt noen turer på utlandet, vet svært godt hva vi har å forholde oss til nedover på kontinentet av tilsvarende løsninger.

Har du ikke betalt for deg der, får det konsekvenser du ikke ønsker å havne opp i.

På vei hjem igjen møter du kanskje østeuropeiske kolleger som gliser fra øre til øre. De har vært på gratistur i Norge.

Statens vegvesen har signalisert at en obligatorisk bombrikke for alle kjøretøy over 3 500 kg kanskje vil komme på plass innen 2013.

Inntil den er på plass kommer bompengeselskapene til å skaffe seg et rikholdig bildearkiv med utenlandsregistrerte lastebiler og vogntog. Synd de ikke får brukt det til noe.

Nå er også fergene i startfasen. Skal du over Trondheimsfjorden mellom Flakk og Rørvik, får du ikke lenger løst billett på vanlig måte. Autopass har overtatt også der.

Passerer du den gode gamle billettboden, blir det i dag tatt bilde av skiltet ditt i stedet for at en hyggelig billettør tar imot pengene dine. Bildet sendes til Bergen, der Bro og Tunnelselskapet med glødende optimisme poster tusenvis av brev med utenlandsporto. Litt samme følelsen som å spille Lotto, vil vi tro.

Vel er det lagt inn en ekstra mulighet for ærlighet på fergene mellom Flakk og Rørvik, nemlig at du fortsatt har mulighet til å betale for overfarten til mannskapet om bord, men det er ikke noe krav. Velger du faktura lar de deg være i fred.

For en utenlandsk transportør som spekulerer i det norske betalingssystemet, gir det litt samme følelsen som å vinne i Lotto, vil vi tro.

Norges Lastebileier Forbund sier denne saken er så viktig for lastebileierne i Norge at den, om nødvendig, må settes på spissen for å bli løst raskt nok.

Når er det vår tur til å vinne i Lotto?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!