Er tiden inne for et klimaskifte blant amerikanske varebilkjøpere? Nå har nemlig Ford lansert sin første europeiske varebil på det nordamerikanske markedet. Og er det noe enkelte motorjournalister er glad i så er det å sitte i en eller annen jury der de kan kåre en eller annen vinner. Vi har et meget avslappet forhold til slike kåringer, men skjønner at dette er viktig for Ford. Det kan bety en flying start på Ford Connect "over there".

I forbindelse med åpningen av årets internasjonale bilutstilling i Detroit ble Ford Connect kåret til "Truck of the year" (hmmm, truck og truck fru Blom), i følge Ford en av de mest prestisjetunge titler en bil kan få i USA. Bak tildelingen står magasinet "CAR and DRIVER". For Ford ble dette en minnerik tildeling idet Ford Fusion Hybrid ble kåret til "Årets Bil 2010" av magasinet Motortrend.

Begge titlene gis på basis av innovativ design, sikkerhet, kjøreegenskaper, sjåførtilfredshet og valuta for pengene. Bak prisen står en jury av 49 journalister fra USA og Canada. Det er for øvrig sjette gang en Ford blir "T ruck of the year" - som er rekord i prisens 17-årige historie. Ford vant også i fjor, med Ford F-150.

- Transit Connect dekker uinnfridde behov for små bedrifter og storforbrukere, sier juryen, som minner om at bilen kom til USA fordi den har betydelig lavere drivstofforbruk enn konkurrentene, mye plass i varerommet og kjøreegenskaper som stemmer godt med arbeidsforholdene en varebil møter i tett bytrafikk.

Transit Connect er også tilgjengelig med det amerikanerne kaller Ford Work Solutions, som blant annet består av en trådløs datamaskin i dashbordet med høyhastighets internettforbindelse, Bluetooth handsfree mobiltelefonbruk og navigasjon. Systemet gjør det mulig å skrive ut fakturaer, sjekke varebeholdning og laste ned dokumenter som er lagret i datamaskinen på jobben.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!