Ti av bussene vil gå i Trondheim, mens de siste to skal gå i Arendal. Nettbuss har prøvekjørt bussene på ulike steder i Norge, og studert feltprøver både i Gøteborg og i London, forteller konsernsjef i Nettbuss, Arne Veggeland i en kommentar.

Hybridbussene har en liten dieselmotor og en elmotor. Elmotoren drives av et batteri som lades av gjenvunnet bremseenergi. Bussene kan drives av elmotoren, dieselmotoren, eller begge samtidig.

Og det er nettopp bybusser som trekker de store fordelene av denne teknikken som passer bra for kjøretøy med hyppige starter og mange stopp underveis.

Bussene starter med elmotoren og når farten er 15-20 km/t, starter dieselmotoren automatisk.

Bussene til nettbuss leveres i juli.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!