16 ansatte og ni biler, tilsier en viss rullering av mannskaper. Forklaringen er at flere av bilene må gå på toskift for å rekke over innhentingen av 70 000 fugler hver ukedag gjennom året. I tillegg kommer kalkun, som slaktes tre dager i uken.

Sjåførene har gått kurs hos Mattilsynet og fått dyretransportbevis. De har lært hvordan de best skal behandle fuglene underveis. Blir det kaldt nok, setter de ned farten når de kjører.

Per Arvid ble liksom hengende med fra starten av slakteriet på Støren og har vokst med dem siden. I starten på 90-tallet kjørte han for et lokalt entreprenørfirma, men hadde lyst til å få til noe på egenhånd. Han snappet opp at slakteriet trengte transportør og tok kontakt.

- Vi fikk kontrakt og min bror Erling og jeg delte på en bil. Den gang var det en kapellbil med wiredekksystem vi kjøpte fra Skien. Vi investerte også i et fryseskap, slik at vi vekslet på å kjøre levende kylling inn til slakteriet og ferdigvare til butikkene i Trøndelag. Den gang var det bare slakting tre dager i uken på slakteriet, forteller trønderen.

Økningen gikk jevnt og trutt ettersom vi lærte oss å spise mer og mer kylling her i landet, men den største økningen har skjedd de siste fem årene. I dag trengs det som nevnt ni biler mer eller mindre i døgndrift for å holde unna.

Ferdigvarene er det Bring som tar seg av i dag.

Mer om innhentingen og de to uforklarlige brannene i bilparken ser du i et kommende TransportMagsinet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!