I en nylig utsendt pressemelding forteller de to om utfordringene de har stått ovenfor de siste par årene. Ikke minst har finanskrisen også rammet PM Truckcranes AS. Til tross for at de iverksatte omfattende og betydelige kostnadstilpassinger, samt fikk tilført ekstra kapital fra eierne, kunne de ikke fortsette driften. I tillegg til salgssvikt, skyldes dette også at svært mange av kundene ikke klarte å innfri sine betalingsforpliktelser. Man kan vel si at en importør- og salgsorganisasjon får merke den finansielle bølgedalen dobbelt opp på denne måten.

Tidligere majoritetseier i PM Truckcranes AS og PTO Teknikk AS, (sistnevnte har vært en ren service- og verkstedvirksomhet til nå) Lastas Norge AS, har solgt sine aksjer i PTO Teknikk til Tommy Bergsjøbrenden og Robin Storvik Jensen. Nå når de to igjen har full kontroll over virksomheten er de i den situasjonen at de selv kan velge strategien framover. Og med en slanket administrasjon kan de yte enda bedre service, samtidig som de klarer å holde et lavt kostnadsnivå. PTO Teknikk AS vil derfor være et salgs- og serviceselskap i framtiden.

Innen kjerneområdet kraner, vil de overta alle rettigheter og føre PM-produktene videre. I tillegg vil de selge Kesla tømmerkraner, Hyva kroklifter, Hydrocar hydraulikkpumper, Scanreco radiostyringer samt flere andre produkter.

- Kunder som har produkter levert av PM Truckcranes vil bli ivaretatt av PTO Teknikk som vil foreta service, support og kontroll på utstyr. I tillegg vil vi utføre reparasjon på alle typer kraner, forteller Tommy Bergsjøbrenden, daglig leder i PTO Teknikk AS.

Vi på tungt kan også avsløre at PTO Teknikk AS er i ferd med å gå inn i en flytteprosess av verkstedet til et sentralt sted i Oslo-området. Det ser ut til at herrene Bergsjøbrenden og Storvik Jensen er i ferd med å få skikkelig vind i seilene og forhåpentligvis blir framtiden for PM Cranes i Norge, lysere i årene som kommer, enn i de siste par tilbakelagte år.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!