Den nye trekkvogna har betegnelsen MAN TGX 41.540 10x4-6 BLS og skal bygges opp i samarbeid med nederlandske Estepe, et selskap som er spesialister på å konvertere standardlastebiler til mer spesielle oppgaver.

Når det gjelder den femakslede TGX-trekkvogna tar den utgangspunkt i en fireakslet trekkvogn med heavy duty-ramme, som så utstyres med en styrende luftfjæret løpeaksel med løft. Ved å distribuere vekta over fem aksler kan semitraileren veie 30.305 kg. Dermed kan hele vogntoget registreres med en totalvekt på 44 tonn fordelt med 9 tonn på forakselen, 7,5 tonn på den andre styrende akselen, 13 tonn på hver av drivakslene og 9 tonn på løpeakselen bakerst.

I følge MAN skal den første av disse tungtrekkerne leveres til belgiske Faymonville, et selskap som ikke er helt ukjent med spesielle vogntog. Vi får håpe at samarbeidet blir en suksess og at nederlandske Estepe er bedre på å bygge om lastebiler enn å oppdatere hjemmesidene sine. Den siste nyhetsmeldingen som ligger der er nemlig et ønske om godt nytt år for 2008 og takk for samarbeidet i 2007!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!