Bilen, en Volvo FH16 580, la vi merke til allerede på TransportMessa i våres. Den har gått i trafikk siden april, med Terje bak rattet. Flispåbygget kommer fra Trailer-Bygg på Sokna, og ser nesten ikke brukt ut, selv om det har vært med på både det ene og det andre. At Terje tar vare på tingene sine er godt synlig både utenpå og inne i bilen. Bilen er såpass strøken at undertegnede lurer på om det akkurat er tatt i bruk. Neida, Terje er nok bare ekstra glad i å holde bilen så fin.

- Jeg er veldig fornøyd med denne bilen, den er merkbart mye bedre å kjøre enn den forrige som var en 2004-modell. Den er liksom mindre "velete" på veien og svært komfortabel. Valget falt på I-Shift, men jeg var ikke helt sikker da jeg var med på å bestille bilen. I ettertid angrer jeg ikke, den har fungert bra og om jeg ser en ekstra utfordring, kan jeg bare slå den over i manuell stilling. På den måten kan jeg være helt sikker på at den gjør det jeg vil, forklarer han.

Flisekspressen

Selv om bilen er satt opp for å frakte flis er en flisbil praktisk til mye annet også. Denne morgenen er det allerede lastet opp isoporplater fra Jackon som Terje leverer på XL-Bygg i Drammen litt før klokka åtte. Deretter blir kursen satt mot Sokna Sagbruk. Terje kjører riksveg 35, men tar av over Krøderen på 280 for så å kjøre riksveg 7 opp til Sokna. Ruta byr på lite trafikk og flotte høstfarger.

På Sokna laster Terje vogntoget opp med finflis, ved hjelp av hjullasteren. Dette lasset skal til Braskereidfoss utenfor Våler. Terje velger å kjøre om Hønefoss over Maura slik at vi kommer ut på E6 ved Dal nord for Gardermoen. Da er vi heller ikke langt fra Nebbenes som er et naturlig sted å stoppe for lunsj. Terje slår fast at han ikke orker å stresse seg opp på veien.

- Jeg tar det med ro og stopper om det er behov for det. Det er den eneste måten jeg vil kjøre på, selv om jeg vet at mange står på noe fryktelig for å komme litt tidligere hjem, forklarer han.

Inn på det gigantiske området til Forestia på Braskereidfoss ankommer vi klokka ti på to. Den fine flisen blir tømt ut i to omganger, først hengeren, så bilen. Terje manøvrerer vogntoget slik at lasset skal komme så nære en av de digre haugene (les fjell) av flis som mulig.

Å se flispåbygg som tipper lasset er unektelig en spesiell opplevelse de første gangene. Her ser det ut som mange tonn er på vei over tyngdepunktet til hengeren. Men hengeren og bilen står stødig som fjell og flisen raser ut uten protester.

Løten sagbruk er nest siste stopp og her blir bilen lastet opp med grovere flis som kalles cellulose flis, denne skal til Petersons i Moss. På vei nedover møter Terje en kjenning på E6, det blinkes og hilses. Et par minutter senere får Terje en SMS; "Faan nå må du vaske!" Ryktene har nok gått om at bilen var nyvasket i går kveld.

Halv seks ruller vi inn i Oslo og torsdagskøen er et faktum. Siste lossing skjer på Petersons i Moss klokka 18:35. Vi parkerer i Råde litt over syv på kvelden etter 65,8 mils kjøring fordelt på 8 timers kjøretid. Effektivt og pent kjørt! Takk for turen Terje!

Utne i vekst

Terje har kjørt for Utne Transport i Sarpsborg i drøye 6,5 år nå og trives godt. Utne Transport er et Sarpsborg-basert firma og er drevet av brødrene Lars og Kjell Andre Utne. Firmaet er inne i en god vekstperiode og har siden i fjor sommer tatt over Bergestuen Transport, flisbilene til Kristianslund Transport, Bjørns Transport og Lundsrud Transport. Omsetningen er på 200 millioner og bedriften kjører nå 80 biler, hvorav 45 eies av familien Utne.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!