De groveste tilfellene av tekniske mangler kommer fortsatt fra landene i øst i Europa. I tillegg er det stadig vekk tilfeller av juks og manipulering av kjøre og hviletider. Her har det etter hvert blitt avslørt mange tilfeller på utenlandske biler, og noen tilfeller på norske. Kontrollstasjonen har med tiden fått en god faglig kompetanse på området. Faktisk så bra at kontrollørene har undervist Rikspolisen i Sverige på området. Mange års kontakt med både sjåfører og bransjen som helhet hjelper også til å få en bred faglig dyktighet.

Umulig oppgave

På kontrollstasjonen på Svinesund jobber det i dag 13 mann og mange av disse har sine spesialområder. De må altså ikke forveksles med tollvesenet som holder til i bygningen ved siden av med sine 100 ansatte. Kontrollørene skal på vegne av statens vegvesen kontrollere all trafikk inn i landet gjennom Østfolds grenser. Det som blir sjekket er teknisk stand, kjetting, lastsikring, dokumenter og så videre. Det sier seg selv at det blir en svært vanskelig oppgave når man har 13 mann til disposisjon til å dekke Østfolds grenser. For å være helt sikre måtte egentlig 1100 kjøretøyer kontrolleres hvert døgn. Dette antallet er snittet på kjøretøy som passerer inn over grensa hvert døgn, bare i Østfold.

- De travleste dagene er søndag og mandag, da fylles hele plassen opp og køen forplanter seg noen ganger ut til avkjøringen fra E6. Det kan bli ganske kaotisk til tider og 70% av de bilene vi kontrollerer er utenlandske. Når anlegget har full bemanning kan det stå 35 vogntog på plassen vår, men selv da er det umulig å kontrollere alle. Språket må i visse tilfeller håndteres gjennom tolketjenesten siden det kan bli vanskelig når en sjåfør for eksempel bare snakker rumensk, forklarer Grynning.

Lite kontroll i Europa

En del av problematikken er at det er få land i Europa som kontrollerer slik som vi gjør i Norge. Tyskland gjør kontroller, men de foregår ute på rasteplasser og liknende. Det samme gjelder i Sverige og Danmark. Den store norske kontrollstasjonen er nok i særklasse i Europa, det skal visst kun være en liknende i Østerrike. Likevel har det skjedd en god del når det gjelder de automatiske veiestasjonene, dette har kommet på plass i flere land.

12 meter kjetting i en pose

Selv om tilfeller av utenlandske biler uten en eneste kjetting har blitt færre, er dette fortsatt en utfordring. Det er mange som mangler riktig antall av de som blir kontrollert.

Grynning har selvfølgelig sett mye rart og de norske reglene rundt kjetting kan sikkert forvirre en uerfaren sjåfør fra utlandet. Likevel blir han stadig overrasket over noen av funnene de gjør.

- Under en kontroll for ikke så lenge siden, ble en utenlandsk sjåfør bedt om å vise frem kjettingene. Han fant da frem en bærepose med en 12 meter lang kjettinglenke i. Det ble litt latter rundt bilen da innrømer han.

Biler som blir stående på grensa grunnet manglende kjettinger er ganske vanlig. Problemet er også svært ofte økonomisk. Semitrailere som blir stoppet med alt for dårlige bremser kan ofte bli stående lenge. Norske verksteder er nok ikke et realistisk alternativ for mange og noen ganger må de vente på en servicebil fra hjemlandet. Når den først kommer, blir det full overhaling av bremsene ute på plassen til kontrollstasjonen. Noen kommer seg rett og slett ikke videre, en bil fra Litauen ble stoppet på Svinesund i august og den står der enda.

Uerfarne sjåfører

Grynning ser ikke at problemet er løst selv om kjettingene er på plass. Ofte er det snakk om sjåfører som er helt uerfarne med vinterføret. Om de klarer å sette på kjetting, er det ikke sikkert de gjør det der de burde.

- Vi ser jo stadig biler som blir stående fast midt i en glatt bakke, i tillegg kommer det da en til og skal prøve på den samme bakken uten å legge på kjetting. Han burde jo i det minste se landsmannen som allerede står fast midt i bakken? Ideelt sett synes jeg de kunne kjøre til Oslo og laste om på norske biler der, selv om jeg vet at det ikke lar seg gjøre, innrømmer han.

- Til slutt må jeg legge til at nivået på både kunnskap og redskap er svært bra her i Norge. De norske sjåførene bør få skryt og det er nesten utrolig hva de klarer å mestre på egenhånd uansett forhold, legger Hans Otto Grynning til.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!