Noe av nedgangen skyldes finanskrisen og færre nye biler. Men også selve avgiftssystemet inngår i forklaringen. For langt om lenge har jo de norske bilavgiftene fått en mer miljøvennlig innretning. Det er ikke lenger bare vekt og motoreffekt, men også CO2-utslipp, som legges til grunn. Jo lavere utslipp, dess lavere avgift.

Tapet bekymrer lederen i Stortingets finanskomité, Torgeir Micaelsen (Ap), som påpeker at disse inntektene må hentes inn på annet vis for å sikre bevilgningene til jernbane, skoler og sykehjem.

Det hevdes fra samme hold at bilavgiftene generelt ikke skal økes, samtidig med at miljølinjen skal videreføres.

Dette lyder da unektelig som samme vise som da biodieselen ble innført?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!