Semitraileren fra Estland ble stoppet under en kontroll på Bergerønningen i Alvdal torsdag 26. november. Trekkvogna var grei, men semitraileren hadde alvorlige mangler med alt for dårlige bremser, to utslitte dekk, manglende kjettinger, en løs aksling og en punktert luftbelg. Semitraileren ble avskiltet på stedet og havnet på Tynset Diesel for en bremsetest. Den bestod han ikke, så han ble stående bak verkstedet ute i kulda i hele 14 dager uten penger.

Les også: Overlatt til seg selv

Reparert selv

Esteren har i denne perioden sovet i bilen og reparert hengeren på dagtid ute i kulda. Han fikk tilsendt deler fra Estland med andre vogntog som skulle til Norge. Uno Veiby på Tynset Diesel forteller til tungt.no at han bestod bremsetesten på onsdag 9. desember. Da har sjåføren byttet ut de slitte dekkene, reparert akslinger, bremser og skaffet kjettinger. Veiby håper at han er på vei ut av landet igjen.

- Han hadde klart å reparere bremsene selv, men på en prøvetur rundt bygget merket vi at ABS-systemet ikke virket. Varsellampa lyste ikke, så vi sjekket pæra som da viste seg å være fjernet, forteller han.

Etter å ha fått systemet til å virke igjen, bestod han testen og han fikk tilbake skiltene etter at biltilsynet hadde sett over hengeren dagen etter.

Biltilsynet på Tynset har ikke tall på hvor mange slike vogntog de stopper i løpet av en sesong, men overingeniør Stein Nytrøen synes det var bra å få luket ut dette pga. de alvorlige manglene. Ifølge Nytrøen fortalte sjåføren at han skulle returnere til Estland etter det ufrivillige oppholdet på Tynset.

Sosial dumping

Sjåføren ville ikke oppgi noe særlig informasjon til tungt.no da vi den 4. desember pratet med ham via en tolk fra Estland. Han bekreftet bare da at han skulle til Trondheim for å laste fisk. Esteren hadde da misset denne lasten og hadde som plan å kjøre til Trondheim for å se om det var en annen last der. Eventuelt skulle han kjøre til Oslo for å laste der. Sjåføren hadde tydeligvis munnkurv for det lyktes oss ikke å få verken navn på han eller hans arbeidsgiver. Om han nå hadde fått ordre om å returnere til Estland uten last kan vi ikke si sikkert , men det høres vel tvilsomt ut.

Det har foreløpig ikke lykkes tungt.no i å finne den ansvarlige speditøren i dette tilfellet. Det vil si oppdragsgiveren som er ansvarlig for denne sosiale dumpingen av mennesker.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!