At svært mye av dagens transporter inn og ut av Norge foretas med utenlandske vogntog er ingen bombe. At mange av disse også driver kabotasje her i landet er heller ingen bombe. At en del av disse vogntogene også utfører ulovlig kabotasje her til lands er derimot en utting vi bør gjøre det vi kan for å bekjempe. Problemet er bare at det er relativt vanskelig å bevise at slike ulovligheter finner sted. Nå skal ikke denne bloggen handle om ulovlig kabotasje, ei heller sette i gang en diskusjon rundt utenlandske vogntog. Derimot tenkte jeg å sette fokus på uverdige forhold i transportbransjen, forhold som vi ikke kan være bekjent av at foregår.

For noen dager siden fikk jeg en mail fra daglig leder ved Tynset Diesel. Han var oppgitt over farlige utenlandske vogntog på norske veier generelt, og en estisk sjåførs ve og vel spesielt. Utenfor verkstedporten hos Tynset Diesel står nemlig et estisk vogntog med avskiltet semitrailer. Sjåføren ble stoppet i en kontroll på Alvdal 26. november.

Kontrollørene konstaterte at trekkvogna var grei nok, derimot stod det verre til med tralla. Dårlig med bremser, dårlig med dekk, for få kjettinger og manglende ABS-bremser, førte til avskilting på stedet. Etter et døgn på kontrollplassen påstod han at bremsene var fikset, og ble eskortert til Tynset Diesel for bremseprøve. Der ble det avdekket at han ikke hadde gjort noe som helst med bremsene. Penger til kontrollen ble overført fra bileieren i Estland, nøyaktig beløp, må vite - ikke et øre mer. Nå står sjåføren fortsatt utenfor verkstedet og forsøker å reparere selv. Deler kommer nå og da med andre lastebiler fra øst. At det har vært sprengkaldt i området og at han er dårlig kledd, bidrar ikke akkurat til det positive.

Vi sendte vår journalist Fredrik til Tynset for å lage en sak på dette. Han gjorde et hederlig forsøk på å få sjåføren i tale. Blant annet ved hjelp av tolk over mobiltelefon. Karen var vettskremt og ville ikke oppgi navn på verken seg selv, bileier eller oppdragsgiver. Det eneste Fredrik fikk ut av ham var at han skulle til Trondheim for å hente et fiskelass.

Les også: Overlatt til seg selv

Dette er etter min mening virkelig ille. For det første har dette livsfarlige vogntoget kommet seg helt til Alvdal før det ble stanset, for det andre er denne transporten med på å utkonkurrere våre egne, og for det tredje er dette sosial dumping av verste skuffe! Hvem i all verden er det som skal ha fraktet et fiskelass og shopper den billigst mulige løsningen? En løsning som sørger for at en ensom sjåfør begir seg ut på norske veier med et trafikkfarlig kjøretøy, mest sannsynlig med svært dårlig lønn, og ender opp som hobbymekaniker på Tynset? Jeg blir så forbanna! Jeg håper i hvert fall ikke det ligger en norsk speditør eller oppdragsgiver bak dette. Og hvis det allikevel skulle vise seg å være det, håper jeg vedkommende får akutt magasjau neste gang han spiser fisk! Den som har formidlet dette oppdraget til den estiske transportøren setter nemlig andres liv og helse på spill, sørger for håpløse konkurranseforhold innen norsk transport, samt utnytter en underbetalt sjåfør. Alt for å tjene litt ekstra penger på et fiskelass. Jeg blir kvalm!

Vi kan banne utenlandske vogntog opp og ned, men sjåførene der prøver også å tjene til livets opphold som best de kan. Jeg får nesten mareritt av å sette meg inn i situasjonen til den estiske sjåføren på Tynset. Tenk om det hadde vært deg eller meg på oppdrag i Estland. Kontrollmyndighetene avskilter bilen, bileier vil ikke bidra til å løse situasjonen og jeg får beskjed på tekstmelding om å vente på deler og reparere selv. I tillegg har jeg lite med penger til mat, og jeg snakker ingen andre språk enn norsk! Tror ikke jeg hadde hatt en god dag på jobben for å si det slik.

Det som kanskje opprører meg aller mest er at dette ikke er et enkeltstående tilfelle. Dette er trolig bare toppen av isfjellet.

Vi i redaksjonen tar mer enn gjerne imot tips om hvem som er oppdragsgiveren til det havarerte estiske vogntoget utenfor Tynset Diesel. Vi tar også gjerne imot tips om andre som bidrar til sosial dumping i transportnæringa. Tips vi i redaksjonen kan jobbe videre med for å avdekke uverdige forhold. Vi vet at de fleste oppfører seg skikkelig, men dessverre finnes det unntak.

I mellomtiden fortsetter den estiske sjåføren med sine forsøk på å få tralla i registrerbar stand igjen. Hvis han klarer det kan det jo hende han kommer hjem til jul - hvis ikke må han feire norsk jul i hytta på en DAF trekkvogn.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!