GMs fabrikk i Moraine, Ohio produserer den velkjente dieselmotoren Duramax, som blant annet sitter i de tyngre utgavene av Chevrolet Silverado pickup. Motoren, som opprinnelig var et samarbeidsprosjekt mellom GM og japanske Isuzu, er nå en ren GM-motor etter at samarbeidet mellom de to opphørte for tre år siden. Da solgte GM seg også ut av Isuzu. Nå tar fabrikken i Ohio en pause i motorproduksjonen på 18 måneder.

Årsaken er ganske enkelt at GM skal legge om produksjonen til den nye Duramax-motoren, fortsatt på 6,6 liters slagvolum, som tilfredsstiller de nye utslippskravene. Den nye motoren benytter seg av piezo-innsprøytningsdyser som jobber med et trykk på 2000 bar. Utslippene skal takles ved hjelp av det etter hvert så tradisjonelle SCR-systemet (Adblue). Den nye motoren skal for øvrig klare en innblanding på opptil 20% biodiesel. GM brenner av 70 millioner amerikanske dollar i denne omleggingen.

Enkelte av forhandlerne har uttrykt bekymring for leveranseproblemer av motorer inntil fabrikken starter opp produksjonen igjen, men i følge GM skal de produsere opp et lager av den "gamle" motoren, slik at dette ikke skal bli noe problem. I følge GM kan motorer som er produsert før utgangen av året fortsatt monteres i kjøretøyer etter innføringen av de nye utslippskravene.

Hva så med Isuzu i USA? De steller med sitt under navnet Isuzu Commercial Truck of America og distribuerer distribusjonslastebiler gjennom et nettverk på 205 Isuzu-forhandlere og 350 GM-forhandlere.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!