Semitraileren fra Estland ble stoppet under en kontroll på Bergerønningen i Alvdal torsdag 26. november. Trekkvogna var grei, men semitraileren hadde alvorlige mangler med alt for dårlige bremser, to utslitte dekk, manglende kjettinger, og som om det ikke var nok, var en aksling på hengeren løs. Semitraileren ble avskiltet på stedet. I hallen til biltilsynet kunne han ikke bli stående, så esteren ble geleidet til Tynset Diesel for en bremsetest. Uno Veiby, daglig leder på Tynset Diesel tipset oss om sjåføren som nå er overlatt til seg selv med å reparere semien ute i kulda. Han er ganske oppgitt over at dette skjer stadig oftere.

- Det positive her er at skiltene ble klippet, det er nok det eneste virkemiddelet som hindrer de fra å bare kjøre videre, mener han.

Veiby synes det er skummelt å tenke på hvor mange biler i så dårlig stand det kan være ute på vinterveiene.

- Når jeg ser dette, blir jeg livredd for å bruke Riksveg 3 selv. Hva om denne bilen hadde støtt på en familie på tur? De som bruker disse utenlandske transportørene bør begynne å få opp øya, sier Veiby.

Ingen penger

På telefon fra Estland har sjefen til såføren forklart Tynset Diesel at han ikke hadde penger til reperasjonen og bilen ble kjørt ut på plassen igjen. For å ta bremsetesten og bytte en ABS-føler fikk sjåføren overført det eksakte beløpet på kortet sitt, men ikke en krone mer. Da var det bare å vente på deler fra Estland og gjøre jobben selv, ute i snøen. Når Veiby forsøker å kommunisere med sjåføren er det håpløst siden han ikke prater noe annet enn estisk. Et utrykk skjønte han likevel, da Veiby sa ordet "boss" spørrende, gestikulerte esteren oppgitt og ristet på hodet.

- Vi forsøkte å foklare sjefen hans at det var over 20 minusgrader ute, men det hjelper jo ikke når de ikke kan betale for reparasjonen. Sjåføren måtte bare rygge bilen ut i kulda igjen, forklarer Veiby.

Tungt tok turen til Tynset Diesel fredag 4. desember, da stod stakkaren forstatt ute i kulda og byttet dekk.

- Det kommer en reservedel om gangen med andre biler fra Estland, forklarer Veiby. Sjåføren hadde da stått der i åtte døgn i streng kulde. Veiby regner med at han må jobbe en uke til for å få tilbake skiltene.

Veiby og de ansatte kommer stadig opp i lignende situasjoner og er mektig lei av trenden. Det er ikke nok med at utstyret ikke holder mål, i tillegg finnes det ikke penger til å ordne med noe. Sjåføren er helt overlatt til seg selv og må på en eller annen måte fikse problemene.

- Et pent ord på dette er vel sosial dumping, sier han.

Skjer ofte

Dagen før tungt.no besøkte Volvo- og Scaniaverkstedet stod det en polakk der av lignende grunner.

- Dekkene på den polske bilen lignet ikke på noe vi ville brukt til anleggskjøring i gamle dager engang, forklarer Veiby.

Polakken la ut på veien igjen dagen før vi ankom, det vil si ut på en speilblank riksveg 3 med all trafikken som skal mellom Oslo og Trondheim.

- Vi tipset biltilsynet om dette, men de virket ikke så intereserte så lenge de ikke hadde noen kontroller der og da. Alternativet hadde vært å politianmelde dette hver gang det skjedde, forklarer han.

Veiby etteryser drastiske tiltak for å få bukt på dette økende problemet på norske veier. Enten får vi stoppe dem alle ved grensa, eller så må de ha en viss kreditt som sikkerhet for å kunne rette på manglene.

- Jeg er drittlei, vi må få vekk dette her, sier han.

Redd

Tungt brukte en tolk via telefon for å få pratet med sjåføren. Han kunne bare bekrefte det Uno Veiby allerede visste. At bilen skulle til Trondheim for å laste fisk. Esteren hadde nå misset denne lasten og hadde som plan å kjøre videre til Trondheim for å se om det var en annen last der. Om det likevel ikke var noe å hente, skulle han kjøre ned til Oslo igjen for å hente en last der.

Sjåføren ville ikke si navnet sitt til oss uten å ha tillatelse fra sjefen. Han var rett og slett redd for jobben sin. Det lyktes oss heller ikke å finne ut hvilket spedisjonsfirma som hadde bestilt transporten eller om dette var et norskt firma. Han kunne bare bekrefte at han ikke hadde penger til reparasjonen så han måtte gjøre dette selv. Penger til mat hadde han foreløpig, men han måtte bo i bilen mens arbeidet pågikk.

Da tungt forlot Tynset hadde Esteren fått tak i kjettinger og skiftet et hjul. Bremsejobben er omfattende og egentlig burde hele semitraileren hatt en full overhaling, synes kundemottaker Stig Otter Gjermundshaug.

- I tillegg til de nevnte manglene er det en luftlekasje og dessuten er jo den ene luftbelgen punktert. En overhaling på denne hengeren ville fort kommet på 30- til 40.000 kroner. Den type jobb er tung selv her inne i varmen, avslutter Germundshaug.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!