På torsdag frontet pånytt lastebilindustrien forslag om å utsette Euro 6-normen.

Lastebilprodusentene hevder normen, som skal tre i kraft 2013, koster for mye og egentlig gir for lite.

Tungt omtalte problemstillingen her.

Scania-direktør Leif Östling hevder at produsentene trenger 8 milliarder euro, altså drøye 1 milliard hver, for å kunne tekkes kravene. Ellers blir bilene for dyre å lage både for produsentene og lastebilkjøperne.

Nå tar EU til motmæle. De hevder at det muligens kan behøves offentlige midler for å stabilisere situasjonen, men at de europeiske produsentene står foran en ny vekstperiode. Det forteller EU-parlamentariker Bernd Lange til The Swedish Wire. Han får støtte fra Philip Owen i EU-kommisjonens miljødepartement DG Environment.

- Det finnes fortsatt tid for produsentene å kunne forberede seg, fortsetter Owen, og tillegger at lastebilindustrien allerede har fått støtte fra EU-kommisjonen og lån på 400 millioner euro fra den europeiske investeringsbanken.

Men det er ikke bare tidspunktet og prisene som gjelder, svarer Östling. Selve avgasskravet kan virke mot sin hensikt, mener han.- Da politikerne besluttet kravene, sto nitrogenoksider, NOx-utslippene, i fokus. Nå har fokuset i større grad blitt overflyttet til CO2-utslippene.

Og de vil i prinsippet øke ved innføring av skjerpede Euro-krav.

- Politikerne har ikke tenkt nøye nok igjennom dette, forteller Östling til The Swedish Wire.

Det er lite trolig at argumentene til lastebilprodusentene vil få gjennomslag, sier Bernd Lange. Han tror ingen vil kunne få majoritet for en beslutning om å utsette kravene hverken i EU-kommisjonen eller i parlamentet. - Jeg ser ingen mulighet til at kravene vil bli skutt frem i tid, avslutter Lange til The Swedish Wire.

Les også: Ønsker utsettelse for Euro6-normen

Les også: Euro 6 vedtatt

Les også: Her avgjøres utslippskravene

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!