DAF Norge AS, som holder til "vegg i vegg" med E6 i Råde, satser friskt til tross for vanskelige tider i lastebilbransjen. Nå satser de på å øke salgskapasiteten i Norge. Salgsstyrken skal forsterkes i Oslo/Buskerud, Vestfold/Telemark, Møre/Sunnmøre og Rogaland. Men det er ikke nok å styrke salgsapparatet, også på servicesiden tar DAF-importøren nå grep. For å bedre på kapasiteten i Oslo-området har de allerede inngått en avtale med Oslo Vei Truck Center AS om å være servicepunkt for DAF. Oslo-området er jo et stort nedslagsfelt for nasjonale og internasjonale transportører.

I tillegg til denne satsingen vil de også styrke servicetilgjengeligheten i andre viktige transportdistrikter som Mjøsregionen, Møre/Sunnmøre, Rogaland og Tromsø. At DAF-selgerne er knyttet til de samarbeidende verkstedene gjør i følge importøren at samarbeidet mellom salg og service fungerer optimalt.

Også på importnivå skal det satses. Der skal det ansettes en salgssjef for DAF reservedeler, samt en serviceinspektør. Fra importøren blir vi fortalt at de ser et stort potensial i å øke innsatsen på delesiden. DAF Trucks har et eget omfattende program for dette som kalles TRP/All Makes. Dette programmet skal sørge for gunstige priser som gjør det attraktivt for verkstedene å handle alt på ett sted.

Ellers kan det nevnes at DAF-importøren har jobbet mye med ISO-sertifisering og fikk sin godkjenning i august i år. Dagens lokaler i Råde er i ferd med å bli for trange. Nå er selskapet på jakt etter en ny tomt til et nytt hovedkvarter og importanlegg. Flere gode alternativer skal være under vurdering. Målet er å finne et egnet sted i samme fylke. Anlegge vil komme til å huse bilimportdelen, lastebilforhandleren og -verkstedet Last og Buss Østlandet AS, samt et romslig delelager som skal distribuere deler over hele landet.

Når alt dette er i boks burde mye ligge til rette for økte markedsandeler - hvis og når markedet tar seg opp igjen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!