For den som lurer på hva som skjuler seg bak navnet OPD Truck Team kan vi røpe at det er en statlig lastebileier. Oslo Politidistrikt (OPD) har nemlig en liten flåte med spesielle lastebiler i form av forhenværende militærlastebiler. Lastebilene fra midten av syttitallet, som er av merket Magiruz-Deutz, er ombygget med utfellbare stålgjerder i fronten, samt gittersikring på alle bilens ruter. Bilene ruller ikke mye i løpet av året, men inngår i det politiet kaller MIK (Mobilt Innsatskonsept). Ikke overraskende blir Magirusene kalt for "MIK-MAG" internt. Konseptet er skapt for å ivareta sikkerheten til så vel polititjenestemennene som demonstrantene. Mens man tidligere benyttet menneskelige sperringer i form av en mur av tjenestemenn utstyrt med skjold og hjelmer, samt hunde- og hestepatruljer, kan man nå stille opp et mobilt gjerde i form av de spesielle lastebilene.

- På den måten unngår vi to fronter der politi og demonstranter står mot hverandre på hver sin side av en sperring. Vi skal ikke være en aktør eller motpart, men sørge for at demonstrasjoner foregår i sømmelige former, forteller Roger Andresen, visepolitimester i Oslo.

Nå har OPD Truck Team investert i nyere redskap i forkant av utdelingen av Nobels Fredspris og Obamas Norges-besøk. To brukte Volvo FH 6x2 trekkvogner er innkjøpt og bygget om til dette bruket. Ombyggingen har Fredrikstad-bedriften LaFinto stått for. De har bygget på gitter foran front- og sideruter, samt "kufangere" i kjempeformat. Utslått har det store gjerdet i fronten en bredde på 7,5 meter, mens Magirusene har et 5 meter bredt gjerde. Over svingskiva er det bygget på et lite plan for frakt av sikringsutstyret ved transport.

- En av Volvoene er også utstyrt med 1000 liters vanntank, samt en tank med white spirit, og en spesiell høytrykksspyler. Ikke for å bruke på mennesker, men for enkelt å kunne rengjøre bilene for malingsbomber og annet som kan bli kastet på dem. Ellers er det jo en stor framgang med de to trekkvognene. Det blir mye venting i bilen i denne jobben og førerhuset har jo bedre fasiliteter enn de gamle Magirusene vi også bruker, sier Harald Klemmetsen, politibetjent og sjåfør på en av de to Volvo trekkvognene, til tungt.no.

I det mobile innsatskonseptet inngår flere virkemidler enn lastebilflåten til OPD Truck Team. Et lass med utrangerte kassevogner fra UPs Miljøpatrulje har også blitt utstyrt med sikring i form av gittere her og der. Dette er utført ved politiets eget verksted. I forbindelse med demonstrasjoner benyttes også sektorpatruljer som er synlige langs marsjruta, sivile pågripelsesgrupper og en del andre virkemidler.

- Vi har en god dialog med de som har søkt om å avholde demonstrasjoner og håper og tror at det ikke skal utarte. Allikevel må vi ta høyde for alle eventualiteter. Ved å bruke MIK ønsker vi å ivareta ytringsfriheten bedre slik at det blir mer fokus på budskapet, å gjøre det tryggere for demonstrantene, men mindre trygt for urostiftere, samt tryggere for polititjenestemennene. Samme konseptet benyttes for øvrig av politiet i Stockholm og København. Faktisk har danskene bedt om å få låne lastebilene av oss til den store miljøkonferansen de skal ha i København, sier Roger Andresesen.

At det kan være en utfordring å kjøre de nye trekkvognene fikk vi en demonstrasjon på i lastebilen til Harald Klemetsen. Han har lang erfaring, ikke bare som politimann, men også som yrkessjåfør.

- Gjerdet foran er 7,5 meter bredt så det gjelder å følge med. På de trangere plassene er vi antagelig avhengig av en bisitter i passasjerstolen. Jeg har full oversikt over venstresiden, men den høyre blir dekket av speilhuset. Men bilene er utrolig smidige med kort aksleavstand og I-Shift, forklarer han til tungt.no.

At lastebilene brukes til det meste i samfunnet var vi godt kjent med fra tidligere, men å bygge dem om til mobile sperringer var nytt for oss. Vi er fristet til å endre det gamle, velkjente slagordet "Uten lastebilen stopper Norge" til "Uten lastebilen stoppes ikke pøbelen". Lykke til med Nobel-festen!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!