Dette sier Hans Ivar Slåttøy som driver Hans Ivar Slåttøy Transport AS på Sømna i Nordland. For noen tid siden satte han i trafikk en flunkende ny MAN TGX 35.480 8x4-4 BL i melkekjøringen, som firmaet har på hele Helgeland. Dette er en fire-akslet bil med trippelboggi bak, forteller MAN i en pressemelding til tungt.no.

Her er det drift på de to fremre boggiakslene, mens den bakre har både styring og løft. Det er luftfjæring på alle tre akslene bak og parabel på forakselen. Chassiset kommer ferdig i denne utførelsen fra fabrikk, slik at det kun er påbygget med nødvendig tilbehør som monteres etter at bilen har forlatt produksjonsbåndet. Bilen til Hans Ivar Slåttøy Transport er utstyrt med det mellomhøye XLX-førerhuset, rekkemotor på 480 hk og MAN TipMatic automatisert giring.

Mesteparten av Helgeland består av et forrevet landskap og mange øyer. Dermed blir det mye fergebruk på bilene i transportfirmaet. - Med en fire-akslet melketank-bil får vi med oss nesten 18.000 liter melk, som er 5.000 liter mer enn på en tre-akslet bil, sier Slåttøy. - På mange ruter kan vi derfor klare oss med single bil, men med tre-akslet bil måtte vi ha hatt med tilhenger. Dette innebærer vesentlige besparelser i fergekostnader. I de tilfeller hvor det er aktuelt å kjøre med henger etter en fire-akslet bil, så sparer vi tid på at det blir mindre melk å pumpe til og fra hengeren. Spart tid er også sparte penger når man vet hvor intensiv trafikk enkelte av bilene går i.

Noen av bilene går på tre skift og kommer opp i en årlig kjørelengde på 250.000 km. Det må man uten tvil kalle intensiv trafikk, ikke minst for melkebiler. Slåttøy er for øvrig meget godt fornøyd med fremkommeligheten på de fire-akslede bilene firmaet har. Med en akselavstand helt ned i 330 cm fra foraksel til fremre drivaksel og styring på bakre aksel er manøvreringsegenskapene minst like gode som på en tre-akslet bil. Det er selvsagt også av betydning på smale og svingete gårdsveier.

Transportfirmaet har i dag inntransport av melk fra Bindalsfjorden i sør til Saltfjellet i nord. Melken går til Tines anlegg i Sandnessjøen og på Sømna. Firmaet har også uttransport av myse, som er et biprodukt fra produksjon av forskjellige melkeprodukter. Mysen blir brukt til dyrefor. Noen ruter er faktisk to-dagers. Da starter transporten på Sømna og samler inn melk nordover med leveranse på Sandnessjøen. Der blir tanken vasket, og så går det transport sørover igjen til Sømna neste dag. Helgeland har overskudd av melk, og firmaet har også en god del transport av overføringsmelk til Trøndelag. - På lange ruter er det selvsagt viktig at også komforten i kjøretøyene er på topp, sier Slåttøy.

Hans Ivar Slåttøy Transport har i dag 50 ansatte, 20 melkebiler og 12 tankhengere. Halvparten av bilene er MAN. Årlig kjører selskapet rundt 110 millioner liter melk. Arne Wik startet virksomheten så tidlig som på 30-tallet. Svigersønnen Hans Slåttøy tok over etter krigen, og hans sønn, som altså er Hans Ivar Slåttøy, tok over i 1980. Firmaet ble aksjeselskap i 2003.

Bildet: Hans Ivar Slåttøy er godt fornøyd med økonomi, fremkommelighet og komfort på sin nye MAN TGX 35.480 8x4-4.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!