Ifølge artikkelen ønsker Volkswagen å øke eierandelen sin i MAN til over 50% (idag har de omkring 30%) for deretter løfte konsernet over i en ny lastebildivisjon der også Scania, som Volkswagen eier 71% av aksjene i, vil inngå.

Volkswagens nye struktur for lastebilvirksomheten skal stå klar innen 2011, skriver det tyske tidsskriftet og forteller at talsmenn for VW ikke ønsker å uttale seg om saken.

Ifølge Wirtschaftswoche vil Hans Dieter Poetsch, økonomisjef hos VW, stå ansvarlig for den nye divisjonen.

Man skal være forsiktig med å presentere en nyhet som en sannhet utelukkende basert på én kilde, men tyskerne pleier å ha orden i sysakene, og vi finner ingen grunn til å tvile på nyheten.

I løpet av de siste par årene har det også vært så mange spekulasjoner omkring en sammenslåing av disse merkene at det med tiden mer har blitt et spørsmål om når de slås sammen, fremfor om de slås sammen.

Les også: Første skritt mot MAN/Scania-sammenslåing?

Les også: MAN med Scania i handlekurven

Les også: Porsche byr 31,6 milliarder svenske kroner for Scania

Det spennende i det hele, og som vi ikke vet noe om ennå, er hvorvidt den nye lastebildivisjonen kun vil bli en formalitetssak eller om det i praksis betyr at MANs og Scanias virksomheter skal samordnes. Det siste har Scania tidligere uttrykt skepsis mot.

Skal vi gjette - noe vi mer enn gjerne gjør - vil vi tippe at resultatet blir to separate merker som deler enkelte komponenter. Altså på samme måte som Volvo/Renault i dag gjør.

Vi har også tidligere spekulert i om Scanias neste V8 vil bli en modifisert utgave av MANs 16,2 liter. Om dette blir en realitet, vet vi ikke ennå - men at det i fremtiden vil bli trukket større veksler på felles forskning, utvikling og komponentbruk, er vi helt sikre på. I Sverige alene er Scania på tredje plass i forskningsligaen, etter Ericsson og Volvo dersom man måler rene forskningskroner. Det er derfor utopi å tro at produsenter med samme eiere ikke kjører samme løp men utvikler hver for seg.

Opp i det hele blusser naturligvis også spekulasjonene omkring Samuelssons plutselige avgang i forrige uke opp. Flere har tatt til orde for at han måtte gå for at en felles lastebildivisjon skulle bli en realitet. Mye tyder nå på at dette medfører riktighet.

Les også: Nok en MAN-sjef går på dagen

Les også: MANs toppsjef fratrer med umiddelbar virkning

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!